Postnord har de senaste åren kämpat i en allt tuffare ekonomisk tillvaro. Ödets ironi gör att mitt under en av de värsta ekonomiska kriserna gör bolaget ett bättre resultat än tidigare.
– Vi har stundtals haft väldigt hög sjukfrånvaro och ibland väldigt utmanande leveransförutsättningar under corona, men det vi kan se är ett ändrat konsumentbeteende där folk söker sig ut på nätet för att göra sina inköp och det har vi sett inom alla ålderskategorier, säger koncernchefen Annemarie Gardshol till TT.
Kraftig ökande volymer
Just paketvolymerna ökade med 15 procent och totalt 49 miljoner paket hanterades under kvartalet vilket bidrog till att resultatet före skatt landade på 386 miljoner kronor. Det kan jämföras med en förlust på 171 miljoner kronor samma period 2019.
Trots ökningen kvarstår dock problemet, allt färre kunder skickar allt färre brev. Volymnedgången på 19 procent var i en högre takt än såväl motsvarande period föregående år som föregående kvartal.
– Jag brukar säga att vi inte kan slåss mot tyngdlagen och i det här fallet heter den digitaliseringen. Det har pågått de senaste 20 åren och tittar vi på våra kollegor i Danmark har man sett en nedgång på 80 procent. I Sverige är det cirka 50 procents nedgång sedan millenieskiftet och vi räknar inte med något trendbrott.
Ett pilotprojekt
Som en konsekvens inleder nu Postnord ett pilotprojekt i Skåne där cirka 38 000 hushåll ska få sin post varannan dag. Planen är att förändringen ska vara helt genomförd under 2022 vilket dock innebär att en viss leverans kommer att behöva ske via flyg vilket är dyrt och inte speciellt miljövänligt.
– Vi har lämnat in en önskan om att få en viss lättnad i servicekraven. Skulle vi ha upp till tre dagar på att leverera oss brevet skulle vi inte behöva sätta upp det här flygnätet vilket skulle innebära stora kostnadsbesparingar liksom miljöbesparingar, säger Annemarie Gardshol.
– Vi hoppas att man kan lösa det här utanför postlagsutredningen och vi har en god dialog.