– Sverige har utmärkta förutsättningar för många att köra med gasbilar, säger Carl-Erik Stjernvall och fortsätter:
– Infrastrukturen finns redan på plats för gasdrivna bussar och taxibilar, och tekniken i sig är också relativt billig.
M Sverige (tidigare Motormännens riksförbund) ser dock flera hinder på vägen mot att fler ägare till fossildrivna bilar ska ta steget att konvertera. Ett av dem är att det inte är tillräckligt säkert att biobränslena kommer att vara subventionerade även framöver, enligt Stjernvall.
– Även om konverteringen subventioneras behövs ofta en djupare övertygelse för att välja bort fossila drivmedel, eftersom de är mer fördelaktiga rent prismässigt. Många vill göra ett klimatsmart val, men i de allra flesta fall har plånboken ändå mycket att säga till om, säger han.
M Sverige lyfter också fram att det är dyrare att besiktiga gasbilar på grund av kravet på att även bränsletanken måste besiktigas för att upptäcka eventuella rostskador som kan utlösa explosioner.
– Många av de nyare gasbilarna vi ser i dag har tankar i kompositmaterial som aldrig någonsin kommer att rosta, men de omfattas ändå av det konstiga nya kravet som man har tvingat på gasbilsägare, säger Stjernvall.