– Vi har ju sålt mycket mer i mars i år än i mars i fjol, säger Lars Pålsson, vd för Scandi Candy.
På det skånska bolaget, som tillverkar gelatinfritt godis för svensk och utländsk marknad, är man helt övertygad om att lösgodiset har framtiden för sig – trots svackan på senare tid.
"Vända och vrida på allt"
Pandemin har drabbat svenska godisbranschen och försäljningen av lösgodis hårt. Scandi Candy är bara en i raden av de godistillverkare som fick sig en rejäl törn i samband med att konsumenternas sug efter lösgodis plötsligt försvann.
– Vi var ganska påverkade i maj och juni i fjol. Det var katastrofalt, vi blev av med ordrar på 780 000 (kronor) på två dagar. De bara ströks, berättar Lars Pålsson och fortsätter:
– Det var inte kul, man fick vända och vrida på allt. Vi håller ju på att bygga ut och fick då ta väck alla hantverkare och bromsa.
Fler har drabbats. Landets största godisproducent Cloetta har tidigare aviserat att man på grund av kraftig minskning i försäljning av lösgodis kommer att satsa på att öka marginalerna – vilket bland annat innebär prishöjning.
Har fått ombeställningar
Även Aroma, tillverkare av exempelvis skumägg och chokladbananer, vittnar om tuffa tider.
– Jag tror folk är försiktiga överlag och man har varit försiktig med allt som inte är emballerat. Det rör väl allt från charkdelikatesser till salladsbarer. Allt som man kan plocka själv har ju haft negativ utveckling, säger försäljningsdirektör Per Henérius.
– Totalt sett är marknaden ner cirka 25–30 procent i volym på lösvikt, men det har ju faktiskt återhämtat sig lite. Det går år rätt håll, det har svängt i början av året.
Grahns Konfektyr, känt för punschpraliner och hallonfilurer, tappade ungefär 20 procent av försäljningen i fjol, uppger delägaren Jesper Lööw och förklarar att man dragit ner viss produktion samt korttidspermitterat 20 procent av personalstyrkan.
– Vi har försökt anpassa kostymen efter nya förutsättningar.
Lösgodis i förpackning
Frågan är – kommer svenskarna fylla sin påskägg med plockbitar i år? Jesper Lööw anar ljuset i tunneln. Lösgodiset verkar locka konsumenterna igen.
– Vi har haft en ganska positiv dialog med grossister och kedjor, och de är försiktigt optimistiska. Man har sålt bra under de senaste veckorna och vi har fått ombeställningar.
Flera godistillverkare har valt att möta en minskad efterfrågan med att satsa på mer förpackat.
– Vad vi har gjort när vi såg att det gick ner med lösvikt är att vi lanserade ett nytt koncept – "Goody". Det är tre smaker förpackade i påse, några av våra lösviktsstorsäljare, säger David Bolin, vd för Bubs som bland annat producerar lösviktsbiten hallonlakritsskallen.
Bubs lösgodis är – liksom andra tillverkares konfektyrbitar– nu redan på plats eller på väg ut till butikerna lagom inför årets stora godishelg.
Men med viss skillnad mot förr, enligt Bolin.
– Vi ser att våra kunder handlarna säljer färdigpackade lådor och burkar och har plockat vår lösvikt i förpackningar för försäljning ute i butik.