"Målet är att Sverige ska uppnå EU:s mål om max 40 plastkassar per person och år till 2025. Nu ligger vi över 100, så här behövs fler åtgärder."
Så motiverade finansmarknadsminister Per Bolund (MP) införandet av en skatt på plastkassar. Skatten trädde i kraft den 1 maj i år, och resultaten är efter några veckor tydliga: Det har skett ett försäljningsras.
Jämfört med förra året säljer Coop sammanlagt 40 procent färre plastkassar sedan skatten infördes. Hos Willys, Hemköp och Tempo – alla ägda av Axfood – var tidigare 75 procent av alla kassar som såldes av plast. Nu är det i stort sett en jämn fördelning mellan plast och papper.
På Sverigesstörsta butikskedja ICA har man också sett en kraftigt minska försäljning. Exakt vilka effekter det får på längre sikt är dock för tidigt att sia om, enligt ICA.
Skatten ligger på tre kronor för en stor plastkasse, och 30 öre för den lilla plastpåsen som ofta används till frukt och grönt. Med moms blir den sammanlagda prisökningen 3,75 kronor respektive 37,5 öre.
"Ekonomiska skäl"
Butikskedjorna är överens om att kunderna inte jagat upp sig över den nya skatten. Det gäller även hos besökarna som TT talat med vid Sickla köpkvarter utanför Stockholm.
Jessika och Andreas Ferdinand har tagit en paus från hemmajobbandet för att åka och handla. I dag blev det tre papperskassar och en plastpåse.
– Vi har tänkt om och gått över från plast till papper, och börjat köpa soppåsar på rulle, mestav ekonomiska skäl. I dag tänkte vi att vi skulle köpa en plastpåse till soporna men egentligen hade det ju inte behövts, säger Jessika Ferdinand.
– Det är klart att man måste få bort plasten på något sätt. Men man kanske kunde ha en annan skatt på miljövänlig bioplast.
Lite närmare matbutiken lastar Ulf Nordén in fyra tygkassar i bilen.
– De här har vi haft i 15 år, och kan säkert ha de i 15 år till. Men visst händer det att vi glömmer dem och behöver köpa en plastpåse.
Han tror att det kan finnas andra lösningar för miljön än en skatt.
– Man borde kunna göra påsar av något annat, mer miljövänligt.
Papper ersätter
Butiken där de handlar, ICA Kvantum, har precis som många andra lagt skatten direkt på prislappen. Det har lett till en stor förändring bland kunderna.
– Det har inte blivit att så många tar med sig en egen påse, det är mer att papper ersätter plast. Jag tror det är en vanesak, säger Staffan Lundberg, butikens vice vd.
På Systembolaget en liten bit från butiken står kartonger i wellpapp framme. I stället för att betala sex kronor för en plastkasse kan kunden lasta flaskor och burkar i de kartonger som Systembolaget får varorna levererade i.
– Det är verkligen en win-win, det är jättekul att det går framåt, säger Lina Häckner, hållbarhetsutvecklare på Systembolaget.
I maj har försäljningen av plastkassar minskat med 28 procent. Men bolaget vill se en större minskning än så, och planerar därför fler åtgärder.
– Vi ska testa att ha påsarna bakom disk, så man måste be om dem, i 50 butiker. Planen var att genomföra det under våren, men coronapandemin har satt käppar i hjulet så vi siktar på att göra det i höst, säger Lina Häckner.