Rea på laddhybrider före bonussänkningen

Många populära laddhybrider har blivit billigare ute i handeln eftersom miljöbonusen är på väg att sänkas för den som köper en ny fossildriven bil som även kan drivas med elmotor, skriver Teknikens Värld.

En laddhybrid är en bensin- eller dieseldriven bil med en separat elmotor och batteri som vanligtvis kan driva bilen omkring 40–50 kilometer innan den måste laddas upp igen.

En laddhybrid är en bensin- eller dieseldriven bil med en separat elmotor och batteri som vanligtvis kan driva bilen omkring 40–50 kilometer innan den måste laddas upp igen.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2021-02-13 05:45

Många populära laddhybrider har blivit billigare ute i handeln eftersom miljöbonusen är på väg att sänkas för den som köper en ny fossildriven bil som även kan drivas med elmotor, skriver Teknikens Värld.

De nya reglerna som träder i kraft den 1 april innebär att den som köper en laddhybrid får omkring 10 000 kronor mindre i miljöbonus än i dag, samtidigt som den som köper en renodlad elbil får ungefär lika mycket mer i bonus när miljöbonusen för elbilar höjs till 70 000 kronor.

Den 1 april höjs även straffskatten, så kallad malus, för den som köper en ny fossildriven bil som släpper ut mer än 90 gram koldioxid per kilometer. Från och med 90 gram läggs 107 kronor per gram på, utöver grundavgiften på 360 kronor, och från och med 131 gram höjs skatten med 132 kronor per gram.

Regeringen har tidigare fått kritik för att den tänjt på reglerna för laddhybrider som har rätt till miljöbonus för att Volvos nya laddhybrider ska omfattas av den.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!