"Reklamförbud inskränker yttrandefriheten"

Ett förbud mot reklam för onlinekasino i radio, tv och podcasts under dagtid föreslås av spelmarknadsutredningen. En inskränkning av det fria ordet, menar Tidningsutgivarna.

Reklam för onlinespel kan förbjudas under dagtid. Arkivbild.

Reklam för onlinespel kan förbjudas under dagtid. Arkivbild.

Foto: Karin Wesslén / TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-12-14 16:55

Utredarens förslag, som regeringen nu ska ta ställning till, går ut på att reklam för kommersiellt onlinespel i tv, radio, podcasts och videodelningsplattformar ska vara förbjuden mellan klockan sex på morgonen och klockan nio på kvällen.

– Varje detaljreglering av vad medier får publicera, oavsett om det reklam eller journalistik, är en inskränkning av det fria ordet, säger Tidningsutgivarnas tillförordnade vd Thomas Mattsson.

Extra problematiskt

Det är enligt honom extra problematiskt att begränsa yttrandefriheten utan att ändra grundlagen, vilket utredningen föreslår.

– Det finns en risk att yttrandefriheten blir exponerad för rådande opinionsläge. Man möjliggör för politiken att utefter vilka frågor som råkar vara aktuella begränsa möjligheterna för oberoende medier att publicera sig, säger Thomas Mattsson.

Det finns redan i dag tydliga begränsningar för reklam för exempelvis tobak, alkohol och läkemedel.

– Jag tror att det finns en acceptans för inskränkningar, men frågan är hur många förbud kan man ha och ändå ha yttrandefrihet. Inskränker man den exponerar man den för risken att nästa gång är det en opinion som vill förbjuda annonser för fossilbilar eller mat med socker, säger Mattsson.

Värt miljarder

Utredningen konstaterar att annonser för onlinekasino i svenska medier totalt sett kan motsvara tre miljarder kronor om året.

– Reklamintäkterna används för att finansiera viktig journalistisk verksamhet. Huvuddelen går till tv-bolag som påverkas väldigt kraftigt, säger Thomas Mattsson.

Branschorganisationen för onlinespel (Bos) beräknar att kasinoreklamen i redaktionella medier i Sverige är värd runt en miljard kronor om året.

– Det betyder otroligt mycket för medier som bär upp ett redaktionellt journalistiskt arbete. Aftonbladet avskedade i våras en mängd journalister med hänvisning till minskade intäkter från spelreklam, säger Gustaf Hoffstedt, Bos generalsekreterare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!