Rekord i kundlyft för Avanza

Det är historiska rekord på så gott som alla rader i Avanzas delårsrapport för årets första kvartal. Affären växer snabbare än någonsin, med över 150 000 fler kunder på ett kvartal och ett kraftigt lyft för marginalerna.

Nätmäklaren Avanzas nettoinflöde av kunder ökade med 78 procent under första kvartalet. Arkivbild.

Nätmäklaren Avanzas nettoinflöde av kunder ökade med 78 procent under första kvartalet. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2021-04-20 09:40

Trots en stark rapport backar Avanzas aktie med 1 procent på Stockholmsbörsen. Men den ligger redan på plus 34 sedan årsskiftet och steg rejält när nätmäklaren presenterade en omvänd vinstvarning i förra veckan och flaggade för att resultatet skulle bli betydligt högre än snittprognosen bland analytiker.

– Vi har i princip "all time-high" (historiska rekord) på alla rader, så det har varit ett jätte-jätte-starkt kvartal, säger Avanzas vd Rikard Josefson till TT.

Kundtillväxt upp med 78 procent

Räknat i kunder var nettotillväxten 152 800 kunder och räknar man kronor och ören var nettoinflödet i sparkapital 30,5 miljarder kronor.

Kundtillväxten är därmed 78 procent högre nu än under första kvartalet 2020, medan nettoinflödet av sparpengar har ökat med 40 procent.

Summa summarum har Avanzas sparkapital ökat till 653,9 miljarder, medan antalet kunder är uppe på 1,4 miljoner.

Digitaliseringen i kombination med en börs som fortsatt slå nya rekord under kvartalet driver på utvecklingen. Låga räntor är också ett bränsle, liksom den stärkta flytträtten av svenska pensioner. Josefson ser även andra drivkrafter bakom det stora intresset för privat sparande.

– Du måste spara till en kontantinsats, pensionerna är inte lika bra längre, vill du krydda din tillvaro måste du spara, säger han.

Pandemin spelar också roll, då den gett hushållen mer tid att ägna åt sparandet.

– Folk har blivit intresserade och suttit hemma mycket mer och då har man tagit tag i såna där surdegar som att se över sitt sparande och kanske upptäckt att det både roligt och viktigt.

TT: Hur uthållig är den här tillväxttakten?

– Ja, det är en evig fråga: Vad är det nya normala? Det vet jag inte. Men jag vet en sak, och det är att givet det stora inflöde av kapital och kunder som vi har haft har vi höjt lägstanivån avsevärt.

– En dålig dag i framtiden kommer att vara betydligt bättre än en dålig dag före pandemin.

"Det kan gå ner ganska mycket"

Han påminner samtidigt om att det inte var länge sedan börsen gick ned, som 2018 eller i pandemikraschen för drygt ett år sedan.

– Det kan gå ner ganska mycket och då är det viktigt att man inte tappar sugen och att man har en långsiktig vy på sitt sparande.

– Efter sol kommer regn och det kommer tuffare tider framöver. Men de tiderna kommer att vara bättre än de tuffa tiderna vi hade före 2020.

Att expandera affären utanför Sverige är ett långsiktigt mål, men det är inte aktuellt i närtid, enligt Josefson.

– Även om vi tycker att vi växer och är stora var vår marknadsandel per årsskiftet bara 5,8 procent. Det innebär att det finns 96,2 procent kvar, säger han.

– Jag tror att Avanza är redo att satsa utomlands när vi kanske har 12-15 procents marknadsandel. För vi ser att investerar vi pengar i Sverige får vi mycket bättre avkastning än att ta Avanza till ett annat land.

Fakta: Avanzas första kvartal i korthet

Nätmäklaren Avanza redovisar ett rörelseresultat på 756 miljoner kronor för årets första kvartal. Det är ett vinstlyft på 109 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.

Resultatutvecklingen ligger i linje med den omvända vinstvarning Avanza gick ut med förra veckan.

Rörelseintäkterna lyfte med 77 procent till 957 miljoner kronor och rörelsemarginalen ökar 12 procentenheter till 79 procent.

Nettoinflödet av kapital ökade med 40 procent till 30,5 miljarder, medan nykundsinflödet netto lyfte 78 procent till 152 800 stycken. Sparkapitalet vid periodens slut låg på 653,9 miljarder – en ökning med 15 procent under kvartalet och med 78 procent jämfört med ett år tidigare.

Källa: Avanza

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!