Det är närmast fullbokat i fjällvärlden inför jul- och nyårshelgerna med 100 000-tals skidresenärer i startgroparna.
Samtidigt sprider sig coronasmittan med allt högre fart igen. I våras införde regeringen och myndigheterna en allmän avrådan från resor inom landet. Det är inte aktuellt ännu, men snaran dras stadigt åt med striktare åtgärder slag i slag.
För sent
Hos den största skidresearrangören Skistar är rådet att se över sitt avbokningsskydd. Har man tecknat ett extra avreseskydd får man pengarna tillbaka om resan bokas av senast 21 dagar före ankomst, enligt Skistars operative chef Niclas Sjögren Berg. Inget extra skydd eller för sen avbokning, då blir det heller inga pengar tillbaka.
– Nej, det får man inte, då är det andra försäkringar som eventuellt gäller i sådana fall, säger han.
Det går heller inte att i efterhand teckna ett extra avbeställningsskydd hos Skistar. När väl första betalningen är gjord, senast tio dagar efter bokningen, är det för sent att ändra sig.
Finns ingen lag
Hur många som tecknat en sådan försäkring hos Skistar har han ingen siffra på, men säger att det i rådande tider är väldigt vanligt.
Ett färskt beslut i Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), som rör just ett avbokad fjällboende i våras relaterat till corona, ger inte konsumenten rätt till att få pengarna tillbaka.
"Det finns ingen lag som är direkt tillämplig på den typ av tjänst som ärendet rör. Det råder därmed avtalsfrihet mellan parterna. Det är därför parternas avtalsvillkor och allmänna avtalsrättsliga regler som ska tillämpas vid bedömningen i ärendet", skriver ARN i sitt beslut och ger därmed stuguthyraren rätt att slippa återbetalning.
Om myndigheterna däremot exempelvis skulle komma med ett direkt förbud mot att resa eller för stugägaren att hyra ut.
– Då kan det bli en annan situation, men det måste prövas först, säger Marcus Isgren på ARN
Avrådan eller förbud
Vad gäller liftkort, skidhyra och skidskola så kan detta bokas av fram till dagen innan, enligt Niclas Sjögren Berg.
Rättsläget är ganska oklart, enligt Konsumentverket.
– Det finns ingen praxis, inget rakt svar, säger Adam Dahlin, vägledare på Hallå Konsument.
Om det bara är en avrådan från myndigheterna, inget direkt förbud, kan det bli svårare att få pengarna tillbaka, resonerar Adam Dahlin. Man kan ju som konsument argumentera för force majeure och häva köpet, resonerar han.
– Och att man därmed ska bli återbetald. Men det finns inga garantier. Man kan mycket väl bli nekad, säger Adam Dahlin.
Kolla upp vad hemförsäkringen eventuellt kan ge, är andra råd.