Reseskydd avgörande om julresan ställs in

En reseavrådan lagom till jul, kopplat till coronaläget, är en potentiell katastrof för fjällvärlden. För resenärerna gäller det att ha skaffat ett avbeställningsskydd – annars är pengarna borta, något ett busfärskt utslag hos ARN bekräftar.

Skidresan i farozonen om myndigheterna inför reseavrådan. Arkivbild.

Skidresan i farozonen om myndigheterna inför reseavrådan. Arkivbild.

Foto: Henrik Holmberg / TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-11-05 06:10

Det är närmast fullbokat i fjällvärlden inför jul- och nyårshelgerna med 100 000-tals skidresenärer i startgroparna.

Samtidigt sprider sig coronasmittan med allt högre fart igen. I våras införde regeringen och myndigheterna en allmän avrådan från resor inom landet. Det är inte aktuellt ännu, men snaran dras stadigt åt med striktare åtgärder slag i slag.

För sent

Hos den största skidresearrangören Skistar är rådet att se över sitt avbokningsskydd. Har man tecknat ett extra avreseskydd får man pengarna tillbaka om resan bokas av senast 21 dagar före ankomst, enligt Skistars operative chef Niclas Sjögren Berg. Inget extra skydd eller för sen avbokning, då blir det heller inga pengar tillbaka.

– Nej, det får man inte, då är det andra försäkringar som eventuellt gäller i sådana fall, säger han.

Det går heller inte att i efterhand teckna ett extra avbeställningsskydd hos Skistar. När väl första betalningen är gjord, senast tio dagar efter bokningen, är det för sent att ändra sig.

Finns ingen lag

Hur många som tecknat en sådan försäkring hos Skistar har han ingen siffra på, men säger att det i rådande tider är väldigt vanligt.

Ett färskt beslut i Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), som rör just ett avbokad fjällboende i våras relaterat till corona, ger inte konsumenten rätt till att få pengarna tillbaka.

"Det finns ingen lag som är direkt tillämplig på den typ av tjänst som ärendet rör. Det råder därmed avtalsfrihet mellan parterna. Det är därför parternas avtalsvillkor och allmänna avtalsrättsliga regler som ska tillämpas vid bedömningen i ärendet", skriver ARN i sitt beslut och ger därmed stuguthyraren rätt att slippa återbetalning.

Om myndigheterna däremot exempelvis skulle komma med ett direkt förbud mot att resa eller för stugägaren att hyra ut.

– Då kan det bli en annan situation, men det måste prövas först, säger Marcus Isgren på ARN

Avrådan eller förbud

Vad gäller liftkort, skidhyra och skidskola så kan detta bokas av fram till dagen innan, enligt Niclas Sjögren Berg.

Rättsläget är ganska oklart, enligt Konsumentverket.

– Det finns ingen praxis, inget rakt svar, säger Adam Dahlin, vägledare på Hallå Konsument.

Om det bara är en avrådan från myndigheterna, inget direkt förbud, kan det bli svårare att få pengarna tillbaka, resonerar Adam Dahlin. Man kan ju som konsument argumentera för force majeure och häva köpet, resonerar han.

– Och att man därmed ska bli återbetald. Men det finns inga garantier. Man kan mycket väl bli nekad, säger Adam Dahlin.

Kolla upp vad hemförsäkringen eventuellt kan ge, är andra råd.

Fakta: Detta har betydelse

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) ger inga förhandsbesked på en eventuell framtida tvist. Men följande faktorer kan få betydelse beroende på vad bokningen avser. Bland dessa kan nämnas följande:

Vilka myndighetsbeslut har fattats, är det ett förbud eller är det ett råd?

Är det en paketresa eller är det endast bokning av ett boende? Paketreselagen har ofta ett starkare skydd för konsumenten än vad enskilda avtalsvillkor har.

Är det företaget eller konsumenten som har avbokat resan/boendet?

Hur ser avtalsvillkoren ut? Finns det undantagsbestämmelser som begränsar konsumentens möjlighet att få tillbaka det den har betalat för tjänsten vid exempelvis en pandemi om företaget avbokar tjänsten eller om konsumenten själv avbokar.

Är avtalsvillkoren skäliga? Vid en skälighetsbedömning ska enligt avtalslagen särskild hänsyn tas till behovet av skydd för den som i egenskap av konsument intar en underlägsen ställning i avtalsförhållandet. Det kan också få betydelse om avtalsvillkoren har förhandlats fram mellan en intresseorganisation och Konsumentverket.

När bokade konsumenten resan/boendet, var det vid den tidpunkten känt att det fanns risk för smittspridning?

Källa: ARN

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!