– Det som är det värsta är att det inte är någon engångsföreteelse, det här är en utveckling vi har sett i snart ett år. Ingen verksamhet klarar att tappa 20–30 procent av omsättningen månad efter månad, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Försäljningen på nätet väger till viss del upp de dystra siffrorna, det är den fysiska butikshandeln som är värst drabbad.
– Många handlare vittnar om besökstapp på uppemot 50 procent vilket givetvis slår stenhårt mot försäljningen.
Februari är normalt sett inte någon stark månad för modehandeln, men det är de långvariga restriktionerna som begränsar både besöken i butiker och minskad efterfrågan på kläder som enligt Mats Hedenström har bidragit till att flera modeföretag tvingats lägga ned och andra går på reservtanken.
– Det är därför vi är så oerhört angelägna om att ligga på om vaccinationerna för det är helt avgörande för att samhället ska kunna öppna, säger han.
Mats Hedenström efterlyser nu en diskussion om vilket samhälle vi vill ha på andra sidan.
– Just nu känns det som om man tävlar om att ropa på åtgärder snarare än att diskutera konsekvenserna. Det är lätt att säga att man ska "stänga ner", men då måste man också vara medveten om vad det innebär för de unga och utrikes födda som vi väldigt ofta anställer.