Swedish Match redovisar en vinst före skatt på 2 265 miljoner kronor, upp från 1 523 miljoner kronor under motsvarande kvartal ett år tidigare, enligt en delårsrapport.
Bolagets slog förväntningarna på marknaden med råge. Rörelseresultatet lyfte till 2 354 miljoner kronor, från 1 601 miljoner. Det kan jämföras med en snittprognos bland analytiker på cirka 1 740 miljoner kronor.
Nettoomsättningen lyfte med 11 procent till 4 455 miljoner kronor. Rökfria produkter stod för den huvudsakliga delen av försäljningstillväxten, enligt Swedish Match.
"Vi noterar med fortsatt tillförsikt den starka marknadstillväxten för nikotinportionskategorin. Konsumenter fortsätter att söka tillfredsställande alternativ till cigaretter och andra traditionella tobaksprodukter och Swedish Match är väl positionerade för att delta i denna marknadsdynamik", skriver vd Lars Dahlgren i en kommentar.
"Även vår cigarrverksamhet i USA levererade en mycket stark utveckling under kvartalet, driven av ökad efterfrågan på våra cigarrer inom såväl HTL som natural leaf, vilket resulterade i ytterligare ett rekordkvartal", tillägger han.