Kängor, liggunderlag, sovsäck och tält. Och kanske en ryggsäck?
Så har tongångarna gått i många butiker under våren och sommaren. När allt fler svenskar gett sig ut i naturen har också efterfrågan på friluftsutrustning skjutit i höjden.
– Människor har blivit ombedda av Folkhälsomyndigheten att vara utomhus och röra på sig. Det gynnar givetvis oss och våra konkurrenter. Det gäller hela sportbranschen, men särskilt outdoor-branschen som har gynnats väldigt starkt, säger Martin Netinder, vd på friluftsbutikskedjan Addnature.
Fördubblad försäljning
Han kan inte uppge några siffror, men berättar att bolaget sett "ett mycket kraftigt uppsving" i försäljningen. Inte minst har e-handeln ökat och särskilt bland äldre människor. Men till skillnad från många andra segment inom detaljhandeln, där butiker står tomma och besökarna uteblir, har kunderna även hittat till de fysiska butikerna.
– Många väljer att inte resa utomlands, utan söker sig i stället till fjällen. Då vill man ha en utrustning som innebär att man kan röra sig säkert i den miljön. Vi har väldigt många som kommer till våra butiker, och pandemin har givetvis haft en inverkan, säger Martin Netinder.
Även konkurrenten Outnorth, som driver en e-handel och två butiker, har sett en positiv trend under våren och sommaren. Försäljningstakten har varit 50 procent högre jämfört med samma period förra året.
"På vissa varugrupper såsom exempelvis tält, sovsäckar, liggunderlag samt övrig friluftsutrustning har försäljningen mer än fördubblats. Naturligtvis har coronapandemin haft en påverkan på vår försäljning då fler har planerat en semester inom landet, vilket har ställt krav på en ny eller uppdaterad utrustning", skriver vd:n Harald Ennen i ett mejl.
"Fått upp ögonen"
Henrik Hoffman, vd på Naturkompaniet, berättar att samma varugrupper ökat även hos dem.
– Sedan början på covid-eländet så har vi sett ett ökat intresse, som nu har tagit ytterligare fart under sommaren när folk hemestrar, säger han.
För Naturkompaniet har efterfrågan skiftat från stad till stad. Medan vissa butiker har stått i princip tomma, har andra varit så välbesökta att de egentligen skulle ha behövt anställa mer personal. Många av kunderna har varit helt nya, personer som inte har vandrat eller varit i naturen tidigare.
– Många har fått upp ögonen för det. Och stannar man hemma i år och har haft en bra semester så kanske man inser till nästa år att man inte behöver åka utomlands då heller, säger Henrik Hoffman.
Fortsätter i höst
Alla tre vd:arna betonar att friluftsintresset varit på uppgång men att pandemin accelererade trenden. Martin Netinder på Addnature tror att försäljningsökningen beror till lika delar på det redan existerade intresset och det nya uppsvinget.
– Vi ser väldigt positivt på den här utvecklingen, att människor stannar hemma och upplever allt den svenska naturen har att erbjuda. Och vi ser samma fenomen i alla fjorton länder vi opererar i, säger han.
Han tror att trenden kommer att hålla i sig även i höst.
– Folkhälsomyndigheten rekommenderar fortsatt hemmajobb och jag tror att även det kommer att gynna oss, eftersom man inte tar sig in till stadskärnor i samma omfattning. Jag skulle tro att vi fortfarande kommer att se en tillväxt, definitivt.