Försäljningen av sexleksaker i världen har exploderat under pandemin – och trenden är tydlig även i Sverige. Enligt RFSU ökade försäljningen av produkter kopplade till sex och lust med upp till 50 procent mellan 2019 och 2020.
Sexleksaker står för den stora ökningen, men även glidmedel och orgasmgeler är populära. Tillväxten sker framför allt inom e-handeln och det stora intresset ser ut att hålla i sig.
– Vi kunde se en snabb ökning redan från mars-april i fjol. Den fortsätter nu och första kvartalet 2021 visar ytterligare 30 procent upp, säger Anette Otterström på RFSU.
Fler utforskar sig själva
Restriktionerna kring att stanna hemma och inte träffa andra kan ha fått fler att våga experimentera på egen hand.
– Pandemin kan ha påverkat att folk har behövt utforska sig själva lite mer. Den egna sexualiteten har kommit mer i fokus generellt och då kommer ju hjälpmedel in på ett naturligare sätt, säger Anette Otterström.
Ökat kondomanvändande
Bilden delas av Purefun Group som äger Vuxen.se. De har fått 60 procent nya kunder under pandemin och omsättningen har ökat med 49,5 procent.
Även sexbutiken Mshop ser en ökad försäljning på 30 procent per år under de första kvartalen 2020–2021. Framför allt ökade intresset för produkter för onani, till exempel luftrycksvibratorer och appstyrda sexleksaker.
RFSU tror att intresset för sex och lust kommer att hålla i sig. Man spår också ett ökat kondomanvändande när restriktionerna lättas upp, vilket har märkts på försäljningen i Finland.
– Som ung kanske man har förstått att hälsa kan vara skört under pandemin och vi tror att det kan påverka ansvarskänslan hos många.