Nästa vecka är det åter igen dags för reatraditionen "Black Friday", det som också blivit startskottet för julhandeln. I en tid med alltmer omfattande coronarestriktioner beräknas nu flera konsumenter välja näthandeln framför den fysiska butiken.
En utmaning återstår dock – själva upphämtningen av paket.
– Många skulle vilja höra att det här är löst, men det kommer att bli köer hos våra ombud. Men jag skulle vilja säga att vi är väldigt förberedda för det som ska komma, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik hos Postnord.
Ökar antalet ombud
Postnord med 2 000 ombud runtom i landet öppnar nu ytterligare 60–80 ombud med anledning av omständigheterna. I vanliga fall är det cirka 400 av dessa som får lördagsleveranser men där sker en markant förändring.
– Nu kommer i stort sett alla våra ombud att ha lördagsleveranser, vilket ger oss en extra dag. Vi tittar också på om det till exempel ligger tre ombud i samma område att vi kan skifta om och allokera en del paket till det ombud som har minst tryck på sig. För kunden kan det bli ett par hundra meter extra att gå, säger han.
Olle Janrik, ombudsman vid organisationen Sveriges paketombud, har kontinuerlig kontakt med organisationens medlemmar kring hur arbetsmiljön ska bli så säker som möjligt, såväl för kunder som för ombuden själva.
– Vi trycker på att hålla avstånd, undvika trängsel och betonar hygien. Sedan har det funnits lokala tips som varit bra och som vi sedan fört vidare, säger han.
Speciella öppettider
Bland dessa märks speciella öppettider för högriskgrupper och där kunden får ringa på en ringklocka för att få paket överlämnat utomhus.
Störst utmaning är det för små utlämningsställen som tobaksbutiker, påpekar Olle Janrik.
– Det är ofta små ytor medan det i dagligvarubutikerna är lättare att hålla avstånd. För tobaksbutikerna är det också en svår balansgång, man tjänar inte så mycket på att leverera paket utan måste också kunna fylla butiken med andra varor.
För medlemmarna handlar det också inte bara om hitta en så säker metod som möjligt när det gäller själva kundkontakten utan också gällande när man tar emot själva paketen från speditionsfirmor.
– Det är många kontaktytor och man är verkligen mitt i smeten, säger han.
Använder trängselvärdar
Dagligvarukedjan Hemköp, där 90 butiker av totalt cirka 200 fungerar som postombud, vidtar några speciella åtgärder.
Utöver tidigare säkerhetsåtgärder planerar man att ha utsedda trängselvärdar med varselvästar.
"De har i uppdrag att se till att det inte blir trängsel vid till exempel paketutlämning", skriver Hemköps pressavdelning i en kommentar till TT.
Coop med omkring 500 utlämningsställen har inför Black Friday bland annat utökat antalet paketskåp för att kunderna själva ska kunna hämta sina paket, en åtgärd som planeras att fortsätta in i januari nästa år. Dessutom ska man använda sig av ett flertal sms-påminnelser till kunder samt helgleveranser.