Nordic Leisure Travel Group (Ving)
– I vårt fall ligger ansvaret under en roll, men arbetet inkluderar flera kollegor. Det beror nog på vilken bakgrund personen på tjänsten har, säger Fredrik Henriksson, kommunikations- och hållbarhetschef på Nordic Leisure Travel Group, där bland annat resejätten Ving ingår, om den kombinerade rollen.
Henriksson berättar att han själv har tidigare erfarenhet av att jobba med både kommunikation och hållbarhet. Samtidigt hänger de båda områdena ihop, tillägger han.
– Förutom att hela tiden förflytta oss framåt i vårt hållbarhetsarbete är det viktigt att kommunicera ut arbetet vi gör och vara transparent med våra utmaningar. Genom kommunikation får vi med oss både våra medarbetare, branschkollegor och kunder på hållbarhetsresan.
TT: Krävs det olika kompetens för att jobba med kommunikation och för att jobba med hållbarhet?
– Absolut. I mitt team finns det extremt kunniga kollegor som jobbar med hållbarhet där det också finns en hållbarhetsansvarig. Men jag har ett övergripande ansvar, säger Fredrik Henriksson.
Lyko
Även börsnoterade Lyko, som säljer skönhetsprodukter online och har omkring 800 anställda, kombinerar rollerna kommunikationschef med hållbarhetschef.
Tom Thörnblom, som har titeln head of sustainability & communication, berättar att den kombinerade rollen dels är en prioriteringsfråga.
– Vi är ett ganska litet bolag sett till antal tjänstemän men vi växer väldigt fort. Dock har vi ännu inte prioriterat att bryta isär rollerna. Vi investerar mycket i organisationen för att klara av att fortsätta växa, så det är inte otroligt att det kommer att ske i framtiden, säger Tom Thörnblom.
Han menar samtidigt att det krävs olika kompetens för de två områdena, "beroende på vilket typ av bolag det är."
– Vi tar in kompetens som vi saknar när det behövs eller om vi behöver resurser för att kunna genomföra ett projekt under en specifik period, säger Tom Thörnblom.
Alecta
Hos tjänstepensionsförvaltaren Alecta har den kombinerade rollen som kommunikations- och hållbarhetschef funnits sedan 2016, men togs bort under hösten 2020, berättar Martin Hedensiö, som tidigare hade titeln chef kommunikation och hållbarhet, och numera kommunikationschef.
Enligt Hedensiö har Alecta istället valt att integrera hållbarhetsarbetet med "ägarstyrning i en ny grupp inom kapitalförvaltningen", som innebär att det inte längre är en del av bolagets kommunikationsdel.
Dock tycker han att det har “fungerat väldigt bra” att ha den kombinerade chefsrollen de senaste fyra åren. Samtidigt menar han att det krävs olika kompetenser för de två områdena.
– Jag har jobbat med hållbarhet tidigare, mestadels ur ett kommunikationsperspektiv, men även som övergripande ansvarig. Sedan är det klart att jag har haft en övergripande bild, men jag har sett till att anställa en väldigt kunnig person inom hållbarhet.
TT: Vad blir det för skillnad för bolagets hållbarhetsarbete respektive kommunikationsarbete när det inte längre finns en chef för både kommunikation och hållbarhet?
– Kommunikationsarbetet tror jag inte påverkas alls. Inom hållbarhetsområdet kommer vi kunna driva vårt arbete med ansvarsfulla investeringar än mer kraftfullt genom att helt integrera det med ägarstyrningen, säger Martin Hedensiö.