Samlade lån kan bli dyrt i långa loppet

I tv-reklam lockar företag skuldsatta svenskar med lägre ränta och sänkt månadskostnad. Men ofta förlängs lånen och att samla dem kan bli en dyrköpt historia.

Faktura-, delbetalnings- och kreditkortsköp har ökat explosionsartat på senare tid och leder allt oftare till skuldproblem, enligt Finansinspektionen och Konsumentverket.

Faktura-, delbetalnings- och kreditkortsköp har ökat explosionsartat på senare tid och leder allt oftare till skuldproblem, enligt Finansinspektionen och Konsumentverket.

Foto: Jessica Gow/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2021-03-07 11:07

– Det finns risker med att man stirrar sig blind på månadskostnaden och missar att det blir en förlängd återbetalningstid, säger Anna Hult, jurist på Konsumentverket.

Nästa köp är bara ett klick bort. Och finns pengarna inte på kontot går det ju alltid att betala senare. Eller? Den ökade e-handeln ses som en drivande faktor för en explosionsartad ökning av faktura-, kreditkorts- och avbetalningsköp på senare tid. Och många små skulder innebär en risk för att bygga skuldberg. Färska rapporter från Finansinspektionen och Konsumentverket visar att allt fler får skuldproblem till följd av konsumtionslån.

Det har också gjort marknaden stekhet för företag som erbjuder så kallade samlingslån, det vill säga erbjuder att lösa en persons krediter och lån och samla dem på ett ställe.

Totalkostnaden viktig

Företag som Advisa, Lendo och Zmarta köper mycket plats i tv och sociala medier. Reklamen basunerar ut erbjudanden om lägre ränta och lägre månadskostnad.

Men det är inte alltid lika tydligt vad den totala kostnaden för lånet blir.

– Vi har haft ärenden där vi tycker att de fokuserar allt för mycket på månadskostnaden och att marknadsföringen till exempel inte talar om att det handlar om att betala till exempel 24 månader längre än förut, säger Anna Hult.

Trots att regelverket kring marknadsföring av konsumentkrediter är strängt är det långt ifrån alla som lever upp till kraven.

Enligt Konsumentverket innebär många samlingslån just en längre avbetalningstid än personen hade tidigare.

– Det är otroligt viktigt att konsumenten tittar på vad den totala kostnaden för den nya krediten blir och kan jämföra det med den totala kostnaden med de krediter man vill samla, säger Anna Hult.

Längre lånetider

Det kan finnas de som trots allt kan vara betjänta av att få en sänkt månadskostnad, påpekar hon, för att över huvud taget kunna betala av på skulden.

– Men vi menar ändå att det är viktigt att konsumenten måste få kunskap om vad den totala kostnaden blir och fatta beslut efter det.

– Att beräkna sina kostnader är inte alltid så lätt och det kan vara svårt att förstå hur dyrt det blir på totalen.

Branschen för snabba lån och hur företagen sköter sig när det kommer till kreditprövningar är något som Finansinspektionen ska granska särskilt i år. Där ingår företag som jämför, förmedlar lån och erbjuder lösningar där lånen samlas på ett ställe. FI ser en risk att konsumenter hamnar i lån som förlängs och förlängs och på det sättet hamnar i överskuldsättning.

– Det kan ju över tid komma nya erbjudanden om lägre ränta och ytterligare förlängd återbetalningstid. På så sätt kan en kredit bli kvar mycket längre än det var avsett, säger Anna Hult.

Även små lån kan leda till problem när marginalerna är knappa

Konsumtionslån står för ungefär en femtedel av hushållens totala lån, men på grund av högre räntor och amorteringar på dessa lån står de för en större andel av hushållens totala betalningar.

Av dem som tar ett nytt konsumtionslån får nästan tio procent betalningsproblem inom fem månader.

Små lån leder oftare till betalningsproblem än stora lån. Enligt FI handlar det främst om att de med låga inkomster tenderar att ta små lån och att kreditgivare är mer benägna att göra noggrannare kreditprövningar för stora lån.

Yngre tenderar att ha mindre ekonomiska marginaler än äldre.

En tredjedel i åldern 18-29 år har alltid eller ibland slut på pengar vid månadens slut, enligt FI:s hushållsundersökning. Var femte i den åldersgruppen uppger att de inte kan hantera en oförutsedd utgift på 20 000 kronor utan att ta ett lån, sälja något eller liknande.

Konsumentkreditbolagen har i genomsnitt de yngsta låntagarna. Fakturaköp och betalningspåminnelser är vanligare bland personer under 25 år.

Bland låntagarna under 25 år fick åtta procent inkassokrav, en dubbelt så hög andel som för andra låntagare.

Ansökningarna om skuldsanering ökade med 41 procent under 2020 jämfört med året före. I åldersgruppen 18-34 år fördubblades antalet ansökningar.

Källa: Finansinspektionens "Konsumentskyddsrapport 2021"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!