ââJag tror att vaccinpass kommer att vara en viktig komponent för att vi ska Ă„terstarta och Ă„teröppna vĂ€rlden, sĂ€ger Rickard Gustafson.
Det Àr enligt Gustafson viktigt att det blir en internationell standard och inte ett lapptÀcke av nationella eller bransch- eller bolagsspecifika krav. Samma villkor oavsett om man flyger, Äker bÄt, buss, tÄg eller bil in i ett annat land Àr en annan förutsÀttning för att det ska fungera, anser han.
ââOm detta ska ha nĂ„gon effekt sĂ„ mĂ„ste det vara en global standard, dĂ€r man frĂ„n ett FN-organ eller nĂ„gon global organisation tar stafettpinnen och leder det arbetet och sĂ€tter en global standard som vi alla kan anpassa oss till.
"Man kan inte tvinga nÄgon"
Gustafson Àr samtidigt mÄn om att det finns skydd mot diskriminering i pass-systemet, för alla som av nÄgot skÀl inte vill eller kan vaccinera sig. Det gÀller Àven internt.
ââMĂ€nniskor Ă€r mĂ€nniskor och man kan inte tvinga nĂ„gon, sĂ€ger han nĂ€r TT frĂ„gar om han kan tĂ€nka sig att ha vaccinering som villkor för att anstĂ€llda ska fĂ„ arbeta ombord SAS-flygplan.
ââJag kan inte diskriminera mĂ€nniskor pĂ„ grund av övertygelse eller tro eller nĂ„got annat. Det mĂ„ste vi hitta andra former för att hantera i sĂ„ fall.
De rekordstrikta reserestriktionerna i andra smittvĂ„gen har slagit stenhĂ„rt mot SAS. Trots omfattande besparingsĂ„tgĂ€rder â som personalminskningen pĂ„ 5 000 medarbetare â redovisar det delvis statsĂ€gda flygbolaget Ă€nnu en brakförlust pĂ„ nĂ€stan tvĂ„ miljarder kronor och ett intĂ€ktsbortfall pĂ„ 76 procent i en kvartalsrapport.
Det blir lite bĂ€ttre till sommaren, hoppas Gustafson â om vaccinationsprogrammen fĂ„r avsedd effekt. Han bekrĂ€ftar att SAS sommarplan att Ă„teröppna 180 direktlinjer, frĂ€mst i Skandinavien och Europa, kvarstĂ„r.
LÄngt till normallÀge
Men det Àr lÄngt kvar till nÄgon sorts normallÀge, enligt Gustafson. Han pratar om "nÄgon form av lönsamhet" 2022. Och för affÀrsresandet tror han att konkurrensen frÄn digitala möten har kommit för att stanna.
Fritidsresorna kommer dÀrför bli en större del av SAS produktmix i framtiden, Àven om affÀrsresandet ocksÄ ÄterhÀmtar sig frÄn dagens bottennivÄer.
ââDet finns ju ett stort behov för att resa i affĂ€rer. Jag tror till exempel att innovation och utveckling och att bygga kultur och annat kommer att krĂ€va att man trĂ€ffas.
En ny omgÄng besparingsÄtgÀrder vÀntar ocksÄ. Digitalisering och nya modeller för att finansiera nya flygplan med leasingavtal Àr tvÄ viktiga pusselbitar. Det har Àven inletts en dialog med fackliga företrÀdare om att personalstyrkan mÄste kunna sÀsongsanpassas.
ââDet Ă€r vad som kommer att krĂ€vas framöver, sĂ„ att vi inte bemannar för en kort högsĂ€song och sedan ligger kvar med för höga kostnader under resten av Ă„ret. Vi kommer att behöva förĂ€ndra saker och ting i bolaget för att anpassa oss till den omvĂ€rld som kommer att rĂ„da efter pandemin, sĂ€ger Gustafson.
MÄnga kunder Àr besvikna
SAS kassa har under kvartalet drÀnerats av Äterbetalningar för instÀllda flygningar pÄ totalt 2,1 miljarder kronor.
ââJag Ă€r jĂ€tteglad för att vi nu kan sĂ€ga att 99,9 procent av alla Ă€renden Ă€r hanterade, sĂ€ger Gustafson.
Han hoppas att SAS med ett mer flexibelt biljettsystem vad gÀller om- och avbokningar nu kan reparera kundförtroendet efter den utdragna och omstridda Äterbetalningsprocessen.
ââSjĂ€lvklart finns det mĂ„nga kunder som Ă€r besvikna pĂ„ oss. Men jag hoppas ocksĂ„ att det finns mĂ„nga som har en viss förstĂ„else för att vi har hamnat i den hĂ€r krisen och har gjort allt vi har kunnat för att hantera detta enligt vĂ„r bĂ€sta förmĂ„ga.