EU-kommissionen öppnar för att resandet inom Europa steg för steg kan återupptas. Samtidigt sätts nya riktlinjer och rekommendationer för resebolagen. Rekommendationen om att införa krav på passagerare att bära ansiktsmask är något som skandinaviska SAS kommer att följa.
– Vi har nu valt att följa den europeiska branschpraxisen att använda ansiktsmask i och med att det finns ett begränsat utrymmesområde ombord på flygplan, säger Mattias Hedrén, säkerhetsdirektör på SAS.
Flera åtgärder
Precis som hos finländska Finnair blir det från och med nästa vecka, den 18 maj, obligatoriskt att bära munskydd på alla SAS flygningar. Bestämmelsen som riktar sig till alla från sex år och uppåt är i dagsläget tänkt att gälla till och med den sista augusti.
SAS har sedan tidigare infört en rad åtgärder för att minska risken för smittspridning av virussjukdomen covid-19. Det handlar om allt från ändrade rutiner för biljettbokning till ändrade rutiner vid ombordstigning och ankomst för att människor ska hålla fysiskt avstånd till varandra.
– Vi har ändrat våra boardingprocedurer, vi har infört grundligare städning, vi städar oftare och vi har upphört med servering ombord för att minimera kontaktyta mellan passagerare och besättningen, säger Mattias Hedrén.
Även sådant som tidningar i stolsfickor, brickor, filtar och kuddar – sådant som inte är absolut nödvändigt – har plockats bort från flygplanen.
Men enligt Mattias Hedrén är det inte aktuellt att lämna stolsäten eller stolsrader tomma och på det sättet öka avstånden mellan passagerarna.
– Rekommendationerna från det europeiska flygorganet EASA är snarare att man ska bära ansiktsmask än att lämna säten tomma, säger han.
Passagerare samarbetar
Effekten av fysisk distansering genom tomma säten ombord på planen är ifrågasatt, enligt Mattias Hedrén, då passagerare ändå väntas att röra sig på planen för att exempelvis ta något i hatthyllan, eller gå på toaletten.
Det kommer att vara upp till varje passagerare att själv se till att ha med sig en ansiktsmask på flygresan samt att hålla koll på vad som gäller på den destinationen man reser till.
– Olika länder och olika bolag har olika direktiv. Det måste passageraren själv hålla koll på, säger Mattias Hedrén.
Hittills har det inte varit några svårigheter att få passagerarna att samarbeta gällande de nya rutinerna.
– Generellt är det enkelt att införa nya rutiner för medvetenheten bland människor är väldigt hög. Våra passagerare är inte ombord på flygplanen i onödan, de följer direktiven, säger Mattias Hedrén.
Rättat: I en tidigare version av texten hänvisades till fel organisation som rekommendationerna kommer ifrån.