SAS nyemission klar – men osäker framtid

SAS har lyckats få samtliga aktier tecknade i bolagets nyemission, med hjälp av den svenska och danska staten. Men även om räddningsplanen lyckas är det osäkert om det krävs mer skattepengar. –Konkurrensen ökar, men trafiken lyfter inte, säger oberoende flyganalytikern Jan Ohlson.

SAS, med vd Rickard Gustafson, genomför just nu en stor rekapitalisering till följd av krisläget som uppstått i covid-19-pandemin. Arkivbild

SAS, med vd Rickard Gustafson, genomför just nu en stor rekapitalisering till följd av krisläget som uppstått i covid-19-pandemin. Arkivbild

Foto: Johan Nilsson/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-10-21 17:45

Cirka 84 procent av de erbjudna aktierna i SAS nyemission tecknas med stöd av teckningsrätter. Därtill har marknaden löst ytterligare 6,4 procent av de erbjudna aktierna i anmälningar utan teckningsrätter, uppger SAS i ett pressmeddelande.

Det innebär att SAS huvudägare, den svenska och danska staten, går in som garanter för cirka 9,5 procent av de erbjudna aktierna.

Det är betydligt mindre än löftet om att täcka upp till 81,5 procent av företrädesemissionen.

– SAS får vara glada att emissionen gått vägen, säger flyganalytikern Jan Ohlson.

"Bra för skattebetalarna"

Och utfallet är bra för skattebetalarna, fortsätter han.

– Ju längre SAS kan sköta sina egna affärer desto bättre. De har anledning att frukta att behöva be om mer stödpengar.

Sammanlagt drar företrädesemissionen in nästan fyra miljarder kronor. Den utgör en hörnsten i en rekapitaliseringsplan som SAS har sjösatt i coronakrisens spår. Totalt ska 14 miljarder kronor dras in, dels i kapitaltillskott och lån från danska och svenska staten, men även i form av olika typer av obligationslån som kan eller ska konverteras till aktiekapital.

Räcker pengarna?

Pengarna räcker om flygbranschen börjat återhämta sig till 2022, sade SAS vd Rickard Gustafson till Ekot i förra veckan. Det kan ställas mot Transportstyrelsens prognos att flygbranschen inte kommer att vara tillbaka på 2019 års siffror förrän efter 2026.

Lufthansa har tidigare siktat på en återhämtning någonstans mellan 2024 och 2025, poängterar Ohlson.

– I det perspektivet är SAS relativt optimistiska. Mycket tyder på att verkligheten kommer att ligga någonstans där mitt emellan, säger Ohlson.

Hotet: ökad konkurrens

Alldeles oavsett när trafiken lyfter lurar ett annat hot i horisonten: ökad konkurrens från lågprisbolag, utan skuldtyngda vingar. Och därtill nya intrång på marknaden från nystartade äventyrare.

– Alla kan stöna sig fram till 2022. Men 2025 kommer de skuldfria nysatsningarna att ha ett enormt försprång. Frågan är hur länge vi ska fortsätta att kasta friska pengar efter sjuka pengar, säger Ohlson.

Positivt besked

För befintliga aktieägare innebär genomförandet av hela SAS rekapitaliseringsplan en utspädning på omkring 95 procent av SAS-aktiens värde.

”Blickar man framåt så är vårt fokus fortsatt att leverera på vår affärsplan, som avser att anpassa SAS till en marknad med lägre efterfrågan, för att återigen bli ett lönsamt och mer hållbart flygbolag när världen återhämtar sig från Covid-19-pandemin", säger vd Rickard Gustafson enligt ett pressmeddelande.

Även näringslivsminister Ibrahim Baylan (S) glädjer sig över att emissionen lyckats.

”SAS är viktigt för att tillgodose samhällets grundläggande behov av tillgänglighet med flyg i Sverige, Danmark och Norge. Jag ser positivt på att bolaget nu också har säkrat ytterligare privat deltagande i rekapitaliseringsplanen", säger han i en skriftlig kommentar till TT.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!