Året har inletts med stora produktionsstörningar för Scania. Kostnaderna har dragit iväg uppåt när delar flugits kors och tvärs mellan anläggningar runt om i världen för att hålla igång produktionen.
– Om vi kommer köra hela systemet komplett nästa vecka? Det är så kort framförhållning att det vet vi inte riktigt, säger Scaniachefen Henrik Henriksson.
– Förr eller senare kommer det en stängning. Det blir inte som förra året, att vi stänger sex–sju veckor, utan det blir kortare perioder i så fall där vi stänger delar av produktionssystemet, tillägger han.
Störningar i leveranskedjorna
Komponentbristen rör främst så kallade halvledare, ett problem som tilltagit sedan delstaten Texas i USA i februari lamslogs av arktiskt vinterväder med extremkyla.
– Det är stora risker och störningar i leveranskedjorna. Det kan ju bli smolk i bägaren, säger Henriksson.
Lyftet för orderingången i fjärde kvartalet på 48 procent hänger enligt Henriksson samman med en tydlig återhämtning, inte minst på Europa, men även på stora marknader som Ryssland, Kina, Argentina och Brasilien.
– Man har kommit igenom den värsta delen när det gäller pandemin, räntorna är låga och bränslekostnaderna är låga, säger han.
Till det kommer ett utbrett behov av uppgraderingar.
– Det är ett utbytesbehov som kommer i vågor. Vi hade ganska starka år i Europa 2016 och 2017 och då kommer ersättningsbehovet nu – efter fyra–fem år.
Bonus minskar 85 procent
Något formellt förslag om vilken utdelning Scania ger sin ägare har ännu inte lagts fram, men normalt brukar hälften av nettovinsten skickas över till ägaren – den börsnoterade och Volkswagen-kontrollerade lastbilskoncernen Traton. Det skulle för 2020 i så fall handla om cirka 2,7 miljarder kronor.
I fjol ställde Scania in utdelningen till följd av pandemin.
Scanias bonusprogram, varken till chefer eller anställda, har under pandemiåret inte justerats enligt Henriksson. För de anställda innebär det en bonus på 18 000 kronor för 2020, mot 54 000 ett år tidigare.
Bonusutfallet för Scanias chefer kommer att presenteras om en vecka.
– Mitt bonusutfall går ner med ungefär 85 procent jämfört med 2019 och att det blir ett utfall överhuvudtaget är kopplat till att det är ett system som rullar över två år, säger Henriksson.
Scania fick under 2020 statliga permitteringsstöd på sammanlagt 830 miljoner kronor under perioden april-augusti, främst från Sverige, men även från den holländska och franska staten.
TT: Påverkar detta hur ni hanterar utdelningar och bonusar?
– Vi följer ju de regler som satts upp av regering och riksdag och de förordningar som kommer via Tillväxtverket. Skulle de ändras eller börja tolkas på ett annat sätt kommer vi agera därefter.
Fossilfritt stål
Styrelsens förslag till utdelning för 2020 väntas komma i kallelsen till Scanias årsstämma, som är planerad till i början av maj.
Henriksson lämnar inför årsstämman sin position som vd för Scania och ersätts då av Christian Levin, som i dag arbetar som operativ chef på Traton.
Henriksson har rekryterats av H2 Green Steel, ett nystartat företag som ska producera fossilfritt stål.
– Det känns som ett bra läge att lämna över bolaget. Vi har åstadkommit väldigt mycket bra grejer tillsammans, både teknikutveckling, vår hållbarhetsresa, vår satsning i Kina och listningen av Traton på Stockholmsbörsen, säger Henriksson.