Personalminskningen var känd redan före Scanias delårsrapport för andra kvartalet. Det handlar om cirka tusen tjänstemän i Södertälje, men även konsulter och anställda inom produktion, försäljning och service runt om i världen.
– En stor del av de här personerna har redan börjat lämna bolaget, framför allt under andra delen av andra kvartalet, säger Henrik Henriksson.
Brutal kollaps
Kollapsen för orderingången under andra kvartalet var enligt rapporten brutal. Men orderboken har motståndskraft och månad för månad har det blivit bättre efter bottennappet i april, enligt Scaniachefen.
– Om det beror på att order som skulle ha kommit i april i stället kom i juni, ja, det vet vi inte ännu. Men det var i alla fall en positiv trend under andra kvartalet, säger han.
När höstsäsongen inleds i slutet av augusti är därför orderboken ganska välfylld, trots coronakrisen.
– Den har vi nog med oss fram till slutet av året, säger Scaniachefen.
– Vi kommer under hösten öka produktionstakten för att beta av den här orderboken och göra om den till kassaflöde och intäkter, men också för att korta våra ledtider gentemot kunderna, tillägger han.
Den ökade produktionstakten kommer efter en hel del övertidsuttag hittills i sommar, för att få igång produktionen igen efter tvärstoppet i våras.
Positiva tecken kommer inte bara från den successiva förbättringen av orderingången, men även från kunddata.
– Vi ser nu att våra kunder kör lika många kilometer per dag som före krisen, i hela världen utom i Latinamerika, säger Henriksson.
– Så vi tror att läget ska stabilisera sig nu. Fast kanske inte på samma nivå som 2019 och kanske inte som början av 2020:
Hoppas på starkare efterfrågan
Han hoppas därefter på en något starkare efterfrågan igen 2021.
Ett osäkert kort är begagnatmarknaden, som snabbt kan fyllas på och tränga undan nybilsförsäljningen om alla kunder som i krisen fått uppskov med betalningar inte klarar av att betala för sig när räkningarna nu börjar skickas ut.
– Vi har gett uppskov på betalningar på upp till 25 procent av vår finansieringsportfölj globalt, säger Henriksson.
– Har de svårt att betala får vi en stor ström av begagnade fordon, som påverkar vårt kassaflöde och dämpar behovet av nya bilar: Då kanske produktionstakten måste justeras ned.
Satsningar på forskning och utveckling anpassas också i krisen. En del projekt kan skjutas upp några månader eller något år, enligt Henriksson. Men alla projekt med koppling till Scanias hållbarhetsagenda – som elektrifiering, omställning till eldrivna fordon och biodrivmedel – är fredade.
Hittills har Scania fått drygt 700 miljoner kronor i statliga stöd under krisen, främst permitteringsstöd i Sverige.
Det kunde ha varit värre
Henriksson pekar på kvartalsförlusten och tillägger:
– Det hade varit betydligt värre om vi inte hade fått det här stödet, säger han.
Han tillägger att Scania kommer att sluta använda stöd så fort resultat och kassaflöde stabiliserats.
– Vi ligger långt ifrån balans. Bolaget är inte dimensionerat för att som nu leverera 13 000 fordon, det är dimensionerat för snarare det dubbla.
TT: Hur orolig är du?
– Vi har tagit rätt beslut tidigt och vi har prioriterat rätt. Jag känner att kvartal tre och fyra kommer att vara fortsatt tuffa, men inte i den dimensionen som vi upplevt i kvartal två, säger han.
Det VW-kontrollerade moderbolaget Traton, som även äger tyska MAN, varnar i samband med delårsrapporten för att det inte går att utesluta en förlust för hela 2020. Men specifikt för Scania ser det inte så illa ut, enligt Henriksson.
– Vi har redan efter sex månader en marginal på 4,8 procent och vi har dragit in 2,8 miljarder, så jag ser att vi kommer att leverera ett positivt resultatdefinitivt under detta år. Vi har gått igenom det tuffaste nu. Det har vi.
På börsen var det tummen ned för Traton-aktien efter rapporten. Den hade vid stängning fallit med 6,2 procent och har därmed tappat en tredjedel av sitt värde sedan årsskiftet.