Scaniachefen nöjer sig med att ha fått bort cirka 3 700 av de totalt 5 000 medarbetare som skulle sägas upp till årsskiftet.
Avvikelsen på totalt 1 300 medarbetare globalt handlar primärt om att det visat sig att Scania tvingats ta in mer folk i produktionen än planerat.
– Vi kommer att ha mer anställda i produktionen i slutet av året än vad vi hade i början av året, innan pandemin, säger Henrik Henriksson.
Oväntat stor orderingång
Förklaringen är en från början stor orderbok, två månaders produktionsavbrott i våras och en oväntat stor orderingång under tredje kvartalet.
På marginalen blir nedskärningen av antalet tjänstemän i Södertälje också något mindre än planerat. Omkring 800 medarbetare har sagts upp, mot de 1 000 som det talades om i juni.
– Nu känner vi att vi har en struktur som känns helt rätt och med rätt storlek för oss framåt. Nu handlar det snarare om att få ut bättre produktivitet och effektivitet ur det gänget vi har, säger Henrik Henriksson.
– Jag ser inte att något mer ska behöva göras, såtillvida det inte blir en tredje våg av pandemin, tillägger han.
Samtidigt fortsätter strukturomvandlingen, som belastade tredje kvartalets resultat och även väntas tynga resultatet för fjärde kvartalet.
– Vi måste ta bort strukturkostnader. Det här är saker som vi kanske borde ha gjort för 10-15 år sedan, säger Henriksson.
18 strategiska projekt
Det kretsar kring 18 strategiska projekt, där det hittills har fattats beslut i omkring hälften. Bland annat har en bussfabrik i Finland stängts ned och anläggningar i Thailand och Indien avvecklats respektive justerats.
Mycket handlar om att hitta rätt balans mellan hur mycket komponenter som ska tillverkas på egen hand och hur mycket man kan köpa in, enligt Henriksson.
– Det ändrar sig efter hand. Det beror på hur mycket du klarar av i din balansräkning, men också på hur teknikutvecklingen går.
Bland projekten finns också stora satsningar, bland annat ny kapacitet för elektriska fordon – som än så länge ligger inom befintlig struktur.
– Vi behöver specialisera detta efterhand och även börja titta på produktion av komponenter för elektrifierade fordon, batteripaket, batterimoduler, elektriska motorer.
Satsningen på ny teknik syns också i det ökade antalet mjukvaruingenjörer i Södertälje, där sedan början av året mer än hälften av forskning- och utvecklingspersonalen nu jobbar med mjukvaror.
Scanias satsningar på elektriska drivlinor har i år för första gången också överstigit satsningarna på konventionella drivlinor, räknat i både kronor och antalet arbetade timmar. Samtidigt växer bemanningen som jobbar med utveckling inom självkörande fordon snabbt.
Välkomnar vaccinnyhet
Veckans positiva vaccinnyhet från Pfizer välkomnas av Scaniachefen. Ett vaccin skulle göra det möjligt att normalisera vardagen för medarbetarna, men även möjliggöra mer besök hos kunder, för att enklare sälja in ny teknik eller få stora affärsupplägg på plats.
Efterfrågan på godstransporter har hittills under pandemin inte drabbats särskilt hårt. Men när det gäller persontransporter ser det desto dystrare ut och där tror Henriksson att ett vaccin kan förändra spelplanen.
– På bussidan tror jag att vaccinet kan göra att vi får tillbaka ett visst självförtroende hos våra kunder. För just nu tror jag att det är helt borta.
Han gör även tummen upp för helgens besked om att ägaren Traton fått förvärvet av den amerikanska lastbilstillverkaren Navistar på plats. Det är en mer lönsam marknad i USA, konstaterar han.
– Och vi kommer indirekt få möjlighet att leverera komponenter till den amerikanska marknaden så småningom. Det är positivt för oss.