SKF laddar för prishöjningar

Tillväxt och ökad försäljning präglar kullagertillverkaren SKF:s första kvartal. Men högre kostnader och valutaeffekter slår hårt mot resultatet och bolaget laddar nu för prishöjningar gentemot kund.

Kullagertillverkaren SKF presenterar sin rapport för första kvartalet. Arkivbild.

Kullagertillverkaren SKF presenterar sin rapport för första kvartalet. Arkivbild.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2021-04-22 18:30

SKF-aktien faller med 6,4 procent på Stockholmsbörsen efter delårsrapporten för årets första kvartal och raderar därmed ut hälften av kursuppgången hittills i år.

– Jag tycker det är ett jättestarkt kvartal, med 9 procent i organisk tillväxt och 2,8 miljarder i rörelseresultat. Det innebär en 14-procentig marginal samtidigt som vi har haft kostnadsökningar och negativa valutaeffekter på 1,3 miljarder, säger SKF:s vd Alrik Danielson.

En starkare krona

Rapporten avslutar en nästan sjuårig period med Danielson som vd för SKF – en firma han jobbat för i mer än 25 år. Danielson avgår i månadsskiftet och efterträds av Rickard Gustafson från SAS.

– Det handlar om högre transportkostnader. Det handlar om valuta, en effekt av en starkare krona. Och så är det material som går upp, alltså stålpriser, säger Danielson.

Problemet med halvledarbrist i fordonsindustrin, en stor kundgrupp för SKF, har firman än så länge inte känt mycket av.

– Alla pratar om det här, men det är väldigt få som räknar med några större störningar. Så det känns lite som att det finns hopp om att det här inte blir så allvarligt, säger Danielson.

Han flaggar samtidigt för att SKF är i färd med att kompensera för det högre kostnadsläget i produktionen med prishöjningar gentemot kunder.

– Det blir lite dyrare kullager en tid. Stålpriserna har ju gått upp för att det finns en mycket högre efterfrågan nu, temporärt. Men när det kommer i balans igen tror jag att det kommer att falla tillbaka.

Mer kundnära produktion

Han tillägger att det finns förståelse bland SKF:s kunder för detta när efterfrågan är så stark som den är.

– När efterfrågan är stark har du också möjlighet att få kunden att förstå att om jag ska leverera med högre kostnader får du vara med och bära dem.

För SKF, som investerar 3,6 miljarder i fabriker och uppgraderingar i år, pågår just nu en omställning mot en mer kundnära produktion med ökad digitalisering och automatisering, enligt Danielson.

– Med en automatiserad produktionslina får du flexibilitet och bättre kontroll på kostnader och kvalitet. Då blir det plötsligt så att du kan vara konkurrenskraftig var du än är, även nära kund, säger han.

Cirkulär ekonomi

Pandemin har blivit en injektion som satt extra fart på denna process, som dock pågick redan tidigare, enligt SKF-chefen. Framför sig ser Danielson nu hur denna omställning bidrar till att bygga vad han beskriver som en mer cirkulär ekonomi i framtiden.

– Då kan man ta lager ur produktion innan det har havererat, med hjälp av sensorer. Då kan man återanvända i stället för att smälta ned, säger han.

Förutom lägre kostnader och en positiv miljöpåverkan innebär detta även att det kan skapas fler lokala arbetstillfällen, tror Danielson.

– Miljö och lönsamhet går hand i hand, säger han.

Fakta: SKF:s delårsrapport i korthet

SKF redovisar en justerad vinst före skatt på 2 586 miljoner kronor för första kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 1 856 miljoner kronor motsvarande period 2020.

Resultatet låg i linje med förväntningarna. Analytiker hade i genomsnitt räknat med en justerad vinst före skatt på 2,6 miljarder kronor, enligt en sammanställning av prognoser från Refinitiv.

Rörelseresultatet ökade justerat till 2 789 miljoner kronor, trots att kostnadsökningar och valutaeffekter åt upp cirka 1,3 miljarder kronor. Omsättningen uppgick till 19 865 miljoner kronor, jämfört med 20 085 miljoner kronor ett år tidigare. Förväntningarna låg på 19,7 miljarder.

Problemen med negativa valutaeffekter väntas fortsätta även i andra kvartalet, och beräknas av SKF då landa på minus 400 miljoner kronor jämfört med fjolårets andra kvartal.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!