Mars 2020. Efter hårt tryck från sjukvården fattar Skistar beslut om att stänga sina anläggningar i Sverige. Skistars ägande i utlandet – Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann i Österrike – beordras att stänga av myndigheterna. Aktien föll från 119 kronor i början av året till en botten på 63 kronor i mitten på mars.
Bolagets ledning bestämde sig: fokus framöver hamnar på affärsutveckling, speciellt inom digitalisering. Nu presenteras resultatet: liftkort i mobilen, digital in- och utcheckning, och en funktion i appen där gästen kan se var det är mycket folk.
– Mycket har pågått under längre tid, men corona accelererar utvecklingen. Det är superkul att kunna accelerera och det känns positivt att det är coronasäkert, säger Skistars vd Stefan Sjöstrand.
Nytt kösystem
Inför vinterns säsong förbereder sig Skistar genom nya kösystem till liftarna, skiduthyrningen och skidbussarna. Till exempel kan gästerna som förbokat skidhyrning få de inburna till sin stuga, så att man slipper köa. Dessutom ska bolaget ha samrådsmöten med vården, kommunen, länsstyrelsen, regionen och räddningstjänsten för att diskutera hur smittsäkra anläggningarna är.
– Vi hoppas och tror att vi kan ha våra anläggningar öppna, Folkhälsomyndigheten har varit tydlig med att smittspridningen är mindre utomhus. Men vi vet ju inte hur det kommer att se ut i december till februari, säger Stefan Sjöstrand.
Just gränstrakterna mellan Sverige och Norge kan innebära problem.
– Skulle det vara så att gränsen stängs mellan Sverige och Norge har gästen möjlighet att få pengarna tillbaka. Däremot kan det vara så att man vill åka skidor en särskild vecka, och jag uppmanar därför till att tänka efter kring hur det kan bli i vinter innan man bokar, säger Stefan Sjöstrand.
Bra bokningsläge
Men oron har inte tagit överhanden bland kunderna – tvärtom rapporterade Skistar i juni att man hade sitt bästa bokningsläge någonsin. Stefan Sjöstrand vill nu inte säga hur bokningsläget ser ut, med hänvisning till att bolaget är mellan rapporter.
– Jag kan bara säga att vi ser att semestra i sitt hemland är en tydlig trend, både i Sverige och i Norge. Det finns en stark efterfrågan och det känns positivt framåt, säger vd:n.
TT: Kommer det att bli någon skillnad mellan er öppning i Sverige och Norge?
– Nej, rekommendationerna är nästan samma, håll avstånd och tvätta händerna. En skillnad är reglerna för folksamlingar, där taket är 49 i Sverige och 200 i Norge. Det får såklart en inverkan på restaurangerna, men det är inte vi som driver dem, säger Stefan Sjöstrand.
Sedan raset i mars har aktien återhämtat sig och ligger nu strax över 100 kronor.