– Det är rena katastrofen. Det är nionde månaden under pandemin som det ser ut så här, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Siffrorna för november 2020 är mörka. Klädhandeln minskade sin försäljning i fysiska butiker och genom e-handel med 28,6 procent och skohandeln med 47,4 procent, jämfört med samma månad 2019.
Extra hårt drabbad
Ackumulerat på helåret blir siffrorna ned 17,8 procent för klädindustrin och ned 31,4 procent för skoindustrin.
– Det är inte förvånande. Vi har hört från våra medlemmar hur dystert det har varit. Den här handeln har drabbats extra hårt, särskilt den som finns inne i våra städer, säger Mats Hedenström.
E-handeln har kompenserat för en del av försäljningstappet men inte tillräckligt. Samtidigt ska man komma ihåg att e-handeln till stor del drivs från utlandet, säger Hedenström. Det innebär bortfall i skatteintäkter för staten och att dagligvarubutiker samt utlämningsställen får mer att göra, med trängsel som följd.
– Man löser inte ett trängselproblem genom att handla digitalt. Det var länge sedan man upplevde trängsel i sko- och klädhandeln, säger han.
Saknar ledarskap
Att som statsministern uppmana till e-handel kan därför vara problematiskt, enligt Mats Hedenström.
Svensk Handel menar att många tusentals jobb hotas om inte branschen får ytterligare stödåtgärder. Näringslivsorganisationen ska ha ett möte med näringsminister Ibrahim Baylan (S) inom kort och hoppas då få besked. Stödåtgärder som exempelvis omställningsstöd upplever branschen att det tar för lång tid att ta del av.
– Vi saknar politiskt ledarskap, säger Hedenström och framhåller att det ändå finns en god dialog med regeringen.