Redan i juli 2019 kom en EU-lagstiftning om att el- och hybridbilar skulle vara utrustade med ett akustiskt fordonssystem. Två år senare, i juli i år, slår regleringen fullt ut för att gälla alla nya elbilar som nu lanseras på marknaden.
Befintliga bilar som rullar ute på vägarna påverkas dock inte så att ägarna måste göra någon förändring hos fordonet.
— Så är det naturligtvis, du har inte ett retroaktivt krav, annars skulle du som fordonsägare behöva åka och montera detta, säger Transportstyrelsens utredaren Ingela Sundin till TT.
TT: Är inte det här ett problem?
— Vi har inte möjlighet från Transportstyrelsens sida att reglera detta. Det ska oerhört mycket till för att man ska kräva att montera på utrustning på fordon som redan rullar i trafik. Jag känner bara ett tillfälle under 20 år som det skett, då med backspeglar på lastbilar.
Ställer krav
Ljudet hos fordonet ska höras i hastigheter upp till 20 kilometer i timmen och därmed kunna varna till exempel cyklister eller fotgängare att här kommer en elbil. I högre hastigheter än så bedöms inte behovet finnas då ljud hörs från hjulen mot asfalten.
Utvecklingen ställer dock krav på fordonstillverkare och helt plötsligt har ljudtekniker blivit viktiga i arbetet när det gäller att designa den nya tidens bilar. Förändringsarbetet och marknaden är också gigantiskt. På den viktiga amerikanska bilmarknaden uppskattas att 90 procent av fordonsparken behöver vara elektrisk senast 2050 för att möta Paris-avtalet för att bekämpa klimatkrisen.
Olika linjer
Utvecklarna har dock valt olika linjer. Somliga har valt att försöka få ljudet att påminna så mycket som möjligt som ett bensindrivet fordon, andra har tagit ut svängarna. Volvo lastvagnar lägger nu till fyra olika ljud till sina ellastbilar, bland annat vid acceleration samt inbromsning.
Den poetiskt lagda skulle kunna illustrera ljudet när en Volvo ellastbil rullar iväg som en svag höstvind en kulen oktoberdag, det har väldigt lite med ett vanligt traditionellt fordonsljud att göra.
– Vår målsättning har varit att ta det bästa av två världar och inte eftersträvat att den ska låta så likt en diesellastbil som möjligt, säger Anna Wrige Berling, trafik- och produktsäkerhetschef på Volvo lastvagnar och utvecklar:
– Vi vill behålla fördelarna att elektriska lastbilar ska vara tystare. Sedan har vi försökt hitta ljud som hörs för de som behöver höra det men samtidigt inte störa andra.
Lagen är utformad så att vid en hastighet på 20 kilometer i timmen ska ljudet åtminstone uppnå 56 decibel.
– Vi har givetvis utgått från det lagkravet. Man ska höra att lastbilen är i närheten och förstå vad föraren tänker göra, sedan ska den inte låta mer än nödvändigt, säger Anna Wrige Berling.