Nedstängning, instängning och uppkoppling har präglat mångas liv under våren och sommaren. Det verkar även gälla för underhållningssektorn, där dataspelen fått ett stort uppsving. Och det har flera svenska bolag tjänat stort på.
– Det första vi såg var när Kina började stänga ner, då ökade den kinesiska marknaden enormt mycket. Det har hållit i sig väldigt länge. Sedan började spelandet i stort sett öka på alla marknader där det gått bra tidigare, berättar Pim Holfve, vd för Avalanche Studios Group.
Bolaget har runt 400 anställda på kontor i Stockholm, Malmö, New York och Liverpool, och är känt för spel som "Just cause" och "Generation zero". Och trots pandemin har företaget expanderat rejält.
– Vi har rekryterat 80 personer under året. Den stora utmaningen har varit att "onboarda" folk, framför allt från andra länder. Vissa har kunnat flytta – med karantänsregler – medan andra har börjat jobba på Stockholmskontoret från Indien eller Kanada. Men det har funkat oerhört bra, säger Pim Holfve.
"Aldrig spenderat så mycket"
Ett annan coronavinnare är det börsnoterade spelbolaget Stillfront, med ett trettiotal mobil- och webbläsarspel i sin portfölj. Bolaget redovisade mer än en fördubblad omsättning för det senaste kvartalet, bland annat genom att satsa stort på annonsering.
– Vi har aldrig spenderat så mycket på marknadsföring, och återbetalningen är exceptionell. Resor, hotell, detaljhandel och så vidare har annonserat mindre, vilket har gett oss extremt mycket bättre avkastning på våra annonser, säger vd Jörgen Larsson.
För både Avalanche och Stillfront är det hemjobb som har gällt under både våren och sommaren. Enligt Jörgen Larsson får det stor påverkan på arbetet – både positivt och negativt.
– Vissa moment har blivit mindre produktiva: allt som kräver en whiteboard, den typen av resonemang, har blivit svårare. Andra moment har sett en ökad produktivitet, sitter man och programmerar kanske man tycker det är skönt att göra det hemma. Totalt sett är vi ganska neutrala, sett till produktiviteten.
Mässor och konferenser ställs in
Det är ingen tvekan om att dataspelsbolagen har tjänat på pandemin, enligt branschorganisationen Dataspelsbranschen.
– Vi har kunnat se ökad försäljning och fina rapporter från de noterade bolagen. Det är inte så konstigt eftersom många under våren och sommaren fått kunskap, umgänge och underhållning via skärmar och internet, och det är precis vad vi hoppas att spelen kan vara i så här märkliga tider, säger talesperson Per Strömbäck.
En nyckel till framgången är att branschen sedan länge ställt om till en digital värld.
– Som bransch har vi under de senaste tio åren gått igenom en transformation från fysiska butiker till nästan helt och hållet digital försäljning, säger Per Strömbäck.
Strömbäck poängterar dock att det inte är alla inom sektorn som är vinnare på pandemin.
– De som inte har gett ut sitt första spel än har det svårt. En ganska stor del av branschen är mässor och konferenser där nya bolag kan träffa finansiärer och distributörer, och att det inte blir av gör mig bekymrad över återväxten, säger han.
Rättelse: En tidigare version av texten innehöll en felaktig uppgift om hur många personer Avalanche Studios rekryterat.