Den svenska musikjätten redovisar en rörelseförlust på 167 miljoner euro, motsvarande cirka 1,7 miljarder kronor, för årets andra kvartal. Det kan jämföras med förlusten på 3 miljoner euro motsvarande period 2019.
Rörelsekostnaderna ökade med hela 48 procent, till 646 miljoner euro – klart över bolagets egen prognos. En stor anledning till det är ökade personalkostnader relaterade till aktiens utveckling. Spotifys aktie har nämligen rusat med 77 procent i år och många anställda har ersättning som baseras på aktiens utveckling.
– Det har att göra med personaloptionsprogrammet, som är knutet till aktiens utveckling. Det blir stora effekter på resultatet, säger Tomas Otterbeck, analytiker på Redeye.
Abonnenterna ökar
De totala intäkterna uppgick till 1 889 miljoner euro, drygt 19 miljarder kronor, en ökning med 13 procent. Lejonparten är intäkter från premiumabonnemang, som landar på 1 758 miljoner euro vilket är en ökning med 17 procent. Det gör vd Daniel Eks sammanfattning av rapporten positiv.
– Vi är nöjda med resultaten som på nästan alla punkter överträffade prognoserna, inte minst sett till antalet användare, säger han på en telefonkonferens.
Antalet premiumabonnenter steg med 27 procent till 138 miljoner och det totala antalet månatliga aktiva användare av musiktjänsten ökade med 29 procent, till 299 miljoner.
– De viktiga användarsiffrorna hamnar inom det högre intervallet bland förväntningarna. Det är så klart positiva siffror, säger Tomas Otterbeck.
Spotify räknar med att antalet månatliga aktiva användare når 312–317 miljoner under tredje kvartalet och 328–348 miljoner fjärde kvartalet. Fortsatta rörelseförluster är dock att vänta, enligt prognosen.
Annonsaffären faller
En mindre rolig siffra för Daniel Ek är att intäkterna per premiumanvändare fortsätter minska, nu med nio procent till 4,4 euro.
– Många går över till familje- eller duoabonnemang och Spotify har många kampanjer där man kan få 3–4 månader gratis. Det påverkar tillväxten positivt men drar ner intäkterna per användare. Det är klart att man inte vill se att den trenden fortsätter, säger Tomas Otterbeck.
Under kvartalet minskade också annonsintäkterna med 21 procent, till 131 miljoner euro. Spotify hävdar att det i alla fall delvis är en följd av pandemin.
– Annonsaffären fick en betydande smäll under kvartalet, sammanfattar Daniel Ek.
Börsen verkar skeptisk till resultatet – i New York-börsens förhandel är aktien ned runt fyra procent.
Störst inom ljud?
Spotifys framtidsplan är tydlig: Att inte bara bli störst inom musik, utan störst inom ljud. Och med nyheter om förvärv av stora amerikanska podcaster från exempelvis Michelle Obama, Joe Rogan och Kim Kardashian har marknadens förväntningar skruvats upp.
– Podcastsatsningen har på årlig basis en enorm tillväxt, men den är förvärvad. Det är podcasten och förhoppningen om att bli störst inom ljud som kommer att driva aktien framåt, säger Tomas Otterbeck.
På frågan om vägen framåt är exklusiva poddar eller inte svarar Daniel Ek att man strävar efter både och.
– Vi vill skapa fler och fler exklusiva program, som bara finns på Spotify. Samtidigt har vi nu mer än 1,5 miljoner podcaster på Spotify. Det är viktigt att vi har en mix, säger han.