Tiotusentals konsumenter beräknas ha återbetalningskrav för inställda resor under pandemin. Det rör sig om krav på sammanlagt 600–700 miljoner kronor, enligt SRF:s generalsekreterare Didrik von Seth.
Krav som härrör från mars
En del av kraven härrör ända tillbaka till mars i år, då UD utfärdade sin första generella avrådan från utlandsresor till följd av pandemin, andra från alla inställda resor i somras.
Men i berget av kundfordringar som hopar sig hos researrangörerna – som handlar om paketresor där flygbolag och hotell inte har betalat tillbaka något – ingår också bland annat den nya våg av återbetalningskrav som antas komma när jul- och nyårsresor ställs in. Detta då UD:s generella reseavrådan i dagsläget gäller till den 31 januari 2021.
SRF har fått ta del av utvalda delar av ett förslag till stödpaket som Finansdepartementet förbereder till en ändringsbudget. Själva förslaget väntas presenteras redan om någon vecka, men det är enligt von Seth oklart när en ändringsbudget kan klubbas i riksdagen.
– Förslaget gäller alla resor som skulle ha gått från den 1 mars 2020 till den 11 januari 2021, säger han till TT.
Lån med statliga garantier
Stödpaketet kommer enligt SRF bestå av långfristiga lån med statliga garantier till researrangörerna.
– Du kommer att kunna låna upp till åtta miljoner som enskilt bolag eller 25 procent av din årliga omsättning, säger von Seth.
Taket ska enligt uppgift till SRF ligga i linje med vad som är tillåtet enligt EU:s regelverk vad gäller statsstöd.
Stödnivån ser rimlig ut enligt von Seth. Han ser i och för sig en viss risk för att enstaka små aktörer med stora återbetalningskrav inte kommer klara av att betala för sig även med stödet.
– Men vi bedömer att detta rimligtvis bör täcka de allra flesta kraven, säger han.
SRF föreslog redan i mars ett särskilt stöd till resebranschen för att klara av att hantera kostnaderna som uppstår till följd av alla inställda resor. Och frågan togs tidigare i veckan upp på en presskonferens med finansminister Magdalena Andersson (S).
– Vi jobbar för att så snart som möjligt kunna presentera något, sade hon till TT.
"Så snart som möjligt"
På presskonferensen beskrev finansministern situationen vad gäller återbetalningskraven som allvarlig och hon sade att regeringen vill hitta ett sätt att stödja researrangörerna.
– Här jobbar vi med ett flertal olika lösningar och tittar nu på de rättsliga förutsättningarna och hoppas kunna återkomma till den frågan så snart som möjligt. Vi ser problemen, sade hon.
Ett företag som har sålt en paketresa som ställs in har enligt gällande regler två veckor på sig att betala tillbaka pengarna till konsumenten. För flygbolag som sålt flygbiljetter är det sju dagar som gäller.
Konsumentverket har nyligen hotat flygbolaget SAS med vite på en miljon kronor per månad om de dröjer längre än sju dagar med sina återbetalningar.
”Det är inte acceptabelt att konsumenterna ska tvingas agera kreditgivare och låna ut sina pengar till företagen. Många drabbade väntar på tusentals kronor, pengar som de har betalt för en tjänst som inte har levererats", skrev konsumentombudsmannen Cecilia Tisell i ett uttalande förra veckan.