Mätt i löpande priser ökade detaljhandelns omsättning med 1,5 procent i maj jämfört med motsvarande månad 2019. Dagligvaruhandeln ökade med 1,9 procent och sällanköpsvaruhandeln ökade med 0,4 procent. Men tittar man närmre ser det annorlunda ut.
– En del segment går fantastiskt bra, medan andra har stora utmaningar med mycket höga tapp. Framför allt klädhandeln, som hade det tufft redan innan, säger Per Andersson, senior analytiker på Hui Research.
Stora skillnader
Bygghandeln, möbler, sport och elektronik är alla segment som gått starka genom krisen, och om något snarare sett ett ökat intresse. Kläder, skor och optiker har däremot sett stora tapp.
– Under min tid har jag aldrig sett en så polariserad bild av handeln som under den här pandemin. Vi har ökningar inom vissa segment på mellan 10 och 20 procent medan andra, som skor, tappar runt 40 procent, säger Per Andersson.
– Folkhälsomyndighetens rekommendationer har gett oss ett helt nytt konsumtionsmönster. Vi undviker stadskärnor, shoppingcentrum och platser med folk. Och när många jobbar hemma eller är permitterade passar man på att investera i sina hem.
Även inom dagligvaruhandeln, som beskrivits som något av coronakrisens vinnare, är skillnaderna stora. Mataffärer går urstarkt medan saluhallar, bagerier och andra delar inom den specialiserade livsmedelshandeln har tappat 20 procent i maj, enligt Hui.
– Butiker inom dagligvaruhandeln som ligger i citylägen, som på centralstationer, går också sämre.
Risk för utslagningar
Och så kommer det se ut i alla fall i ett par månader framöver, tror Per Andersson. Siffrorna för maj visar ingen nämnvärd skillnad jämfört med april, och om det inte sker några förändringar i restriktionerna kommer det fortsätta så.
– Men den dagen de släpper mer på restriktionerna blir det en mer normal situation igen. Inte minst inom klädhandeln, säger Per Andersson och tillägger:
– Men många ligger på ruinens brant. Så ju längre det fortsätter desto större är risken att vi ser utslagningar.