Karantänen gäller både för återvändande britter och utlänningar (med vissa undantag), och syftar till att förhindra en andra våg av smitta från utlandet.
Men åtgärden möts av kraftig kritik.
Framför allt flygbranschen frågar sig varför Storbritannien, där takten på virusspridningen redan är bland de högsta i Europa, ska tillfoga ytterligare ekonomisk skada för hotell och flyg genom att minska resande från länder som har färre virusfall.
Juridisk process
Ryanair, Europas största lågprisflygbolag, har tillsammans med konkurrenterna Easyjet och British Airways-ägaren IAG inlett en juridisk process mot de brittiska karantänsreglerna.
På frågan om Ryanair skulle ställa in flygningar i juli och augusti, om karantänsreglerna finns kvar, svarar flygbolagets chef Michael O'Leary:
– Nej. För flygningarna är fullbokade ut ur Storbritannien. Britterna struntar i den här karantänen, säger O'Leary, som dömer ut karantänsplanen som värdelös.
– Ryanair har tusentals flygningar dagligen till alla platser i Portugal, Spanien, Italien och Grekland från den 1 juli, 2 juli, 3 juli och alla dagar därefter.
Hårt slag mot Heathrow
Enligt Heathrows vd John Holland-Kaye kan karantänen leda till att 25 000 anställda på flygplatsen, motsvarande en tredjedel av personalstyrkan, förlorar sina jobb.
Men den brittiske hälsominister Matt Hancock säger att planen är rimlig trots den redan pågående virusspridningen i Storbritannien, då andelen smittade från utlandet ökar, samtidigt som den inhemska virusspridningen avtar.
– Vi måste anta en försiktighetsprincip, säger han till Sky News.
Undantag för karantänen görs för flera tjänstesektorer, bland annat för lastbilschaufförer och viktig hälso- och sjukvårdspersonal.
Över 40 000 människor med bekräftad covid-19 har avlidit i Storbritannien.