– Vi ber banken att i detalj redogöra för vad som har hänt samt vad de vidtar för åtgärder för att komma till rätta med problemen. Vi behöver veta vad de gör både på kort och längre sikt för att säkerställa it-säkerheten för sina kunder, säger Karin Lundberg, verksamhetsområdeschef för bank på FI, till TT.
FI, som är är tillsynsmyndighet för banker, ser allvarligt på det som har skett.
– Vi tar de här uppgifterna på stort allvar och vi har en hög prioritet för att följa upp vad som har hänt.
Vilka följder det kommer att få för Klarna återstår att se.
– Därefter gör vi en bedömning om det finns anledning för oss att gå vidare, tillägger Karin Lundberg.
"Självförvållad incident"
Strax före klockan 11 uppstod ett tekniskt fel i Klarnas app som gjorde att användares privata uppgifter spreds.
Bankens vd, Sebastian Siemiatkowski, skriver i ett uttalande att felet orsakades av en uppdatering och inte av en attack utifrån.
"Konsumenters förtroende är fundamentalt, både för Klarna och banker generellt. Därför är vi både besvikna och frustrerade över att det under förmiddagen uppstod en självförvållad incident, som under 31 minuter påverkade 0,1 procent, det vill säga cirka 90 000, av våra användare."
Vidare understryker Siemiatkowski att "endast icke-känsliga personuppgifter varit synliga".
Andras konton
Klockan 11.20 blockerade företaget all inloggning i appen sedan användare kunnat se uppgifter om andra kunder hos bolaget, rapporterar Aftonbladet.
"Varje gång jag öppnar appen kommer jag in på en ny persons konto. Det är jättekonstigt", uppger en läsare för tidningen.
En annan uppger för Aftonbladet att han loggat in i appen för att betala en faktura då han upptäckte att en annan användares kort var inlagt.
– Då såg jag att det fanns en del andra köp där också, som inte var mina. När jag kollade på profilen kom jag in på någon ”Hans”.
Såg kontonummer
Personen kunde se adress, köp- och betalningshistorik och delar av användarens kontonummer.
– Det är inte så kul om andra har sett vad jag har köpt eller andra känsliga uppgifter. Om det hamnar i felaktiga händer kan det ju plockas personuppgifter för att användas för bedrägerier och attacker, uppger läsaren för tidningen.
Appen fungerar som vanligt sedan 16-tiden, uppger presschefen Niklas Gillström för TT.
"Klarna övervakar ständigt våra system för att säkerställa att de fungerar korrekt, och tack vare det kunde vi identifiera problemet väldigt snabbt. Vi vidtog åtgärder omedelbart och stängde av det påverkade användargränssnittet", skriver han i ett mejl.