Man kommer ut i naturen med familjen, eller några vänner, men håller avstånd till andra människor. Så kan fördelarna med att segla eller köra fritidsbåt beskrivas i en tid när spridning av smittsamt virus ska hindras.
Tanken har slagit många.
– Vi märker ett enormt tryck på alla verksamheter, utom exporten, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat som är båtbranschens riksförbund.
Han tänker bland annat på båtförsäljning, tidig sjösättning vid servicevarv och efterfrågan på ny utrustning som motorer, gps eller tampar.
Den stora investeringen är, normalt sett, själva båten.
– Allt som kostar upp till omkring 400 000 kronor vågar folk investera i. Där verkar det inte vara någon hejd.
– För större, dyrare båtar är det mera avvaktande, säger Mats Eriksson.
Få båtar kvar
Hos båthandeln Harry Hansson i centrala Göteborg finns bara ett fåtal båtar kvar att köpa, om man vill ha leverans före hösten.
– Vi har stor efterfrågan i alla prisklasser, från runt 150 000 kronor till över sex miljoner, säger platschefen Daniel Fägersten.
När TT hälsar på pratar Fägersten med Martin Selander från Stenungsund, som ska köpa en ny båt att använda med familjen.
– Jag sålde min gamla båt i söndags. Jag lade ut annonsen vid halv nio på morgonen, och den var såld vid fyra på eftermiddagen, berättar Martin Selander.
Familjen hade från början tänkt åka utomlands i sommar. Nu blir det båtliv i stället, och det valet har även många andra gjort – eller kanske tvingats till.
– Man kanske har glömt bort hur vackert det är i Sverige, om man är van att åka utomlands, säger Daniel Fägersten.
Hamnar oroar
Att hålla avstånd till andra sällskap är inget problem så länge man befinner sig i båten. I gästhamnar, till exempel, kan det bli lite mer folktätt.
– Det blir väldigt viktigt att man följer hamnens regler på bryggan, och inte är för många vid vattenposter, laddstolpar, lekplatser och sådant, säger Dick Netterlid, generalsekreterare för föreningen Gästhamnar Sverige.
Martin Selander är lite orolig för trängsel i hamnarnas duschutrymmen.
– Om många vill komma iväg tidigt på morgonen kan det bli mycket folk samtidigt vid duscharna, säger han.
Gästhamnar Sverige har också tänkt på det.
– Personalen får göra tätare ronder till duscharna och fylla på sprejflaskor och så. Som gäst får jag själv spreja och göra rent efter mig, framhåller Dick Netterlid.
Enligt Gästhamnar Sverige ska ingen gäst behöva lägga båten på ett sätt som inte känns tryggt ur smittsynpunkt. Att ha flera båtar i bredd bedöms vara okey, om de som måste gå över andras båtar gör det på fördäck.
Undvika risker
Hur stor trängseln blir i gästhamnarna återstår att se. Normalt står utländska båtar för drygt en tredjedel av gästnätterna. De blir sannolikt färre i år.
Samtidigt vill alltså många svenskar ut på sjön eller till havs – även personer som inte har så mycket sjövana. Mats Eriksson har ett råd till alla:
– Undvik risker! Hoppa inte i land om det känns osäkert, ta inte det där extra klivet, utmana inte ödet i hårt väder! Vi båtmänniskor ska inte belasta vården i onödan, säger Sweboats vd Mats Eriksson.