Svensk export på spel i brexit-kaoset

Sannolikheten för en hård brexit blir bara större ju närmare julen kommer. Om det blir verklighet väntar trafikstockningar på vägarna, ett slag mot turismen, och tuffa tider för fordonsindustrin.

Lastbilar vid den brittiska gränsen. Köerna blir betydligt längre efter att Storbritannien lämnar den inre marknaden. Arkivbild.

Lastbilar vid den brittiska gränsen. Köerna blir betydligt längre efter att Storbritannien lämnar den inre marknaden. Arkivbild.

Foto: Frank Augstein/AP/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-12-13 20:30

Storbritannien har mer än EU att förlora ekonomiskt på en hård brexit. Ändå fortsätter Boris Johnsons regering att ställa krav i frågor i förhandlingarna.

– Det beror på att båda egentligen vill ha ett frihandelsavtal som eliminerar de flesta tullar. Men det finns några stötestenar, som fisket, där det verkar väldigt svårt att få till någon rörelse, säger Carl Nilsson, ekonom på Swedbank som följer turerna i förhandlingarna.

Deadlinen är årsskiftet. Då måste ett avtal både finnas på plats och vara godkänt av respektive parlament. Om inte skickas Storbritannien ut från EU:s inre marknad utan något handelsavtal.

Och tiden rinner ut.

Att britterna ändå fortsätter att driva för sina frågor i samtalen har mer att göra med politik än plånbok.

– Hade det bara handlat om ekonomi hade britterna jobbat hårdare för att få till ett avtal. Det handlar om ideologi, om att “ta tillbaka kontrollen” och där har fisket blivit en symbolfråga, säger Carl Nilsson.

Höga tullar

Vad blir då konsekvenserna om önationen lämnar unionen utan ett avtal? Framför allt kommer alla varor och tjänster som exporteras från Storbritannien till EU och tvärtom att beläggas med tullar.

– Hur stora tullar beror på vilka varor eller tjänster det är. Men det får stor effekt på ekonomin, säger Carl Nilsson.

Geografin avgör mycket vilka länder som får det tuffast i ett sådant scenario.

– Irland är det land som skulle påverkas mest negativt, säger Nilsson.

Men även stora delar av EU:s ekonomiska motor kan få det betydligt tuffare.

– Till exempel tysk bilindustri kan drabbas hårt, tullsatserna är relativt höga på bilar och bildelar, säger Carl Nilsson.

Oavsett om parterna når fram till ett avtal eller inte kommer det att bli betydligt bökigare att frakta varor mellan de olika sidorna av engelska kanalen.

– Exportvaror träffas av gränskontroller och tullformaliteter, och det kommer att leda till problem med trafikstockningar och köer på brittiska motorvägar.

Svar inom kort

För Sverige står import och export till Storbritannien för runt sju procent av den totala handeln.

– Den svenska exporten som framför allt kan drabbas av brittiska tullar är verkstadsprodukter, personbilar, trä, papper, metaller och läkemedel, säger Carl Nilsson.

På importsidan är det framför allt tjänster snarare än varor som nu riskerar att bli dyrare och svårare.

– Det handlar om resor, många svenskar gillar att resa till Storbritannien, men också finansiella tjänster. Många brittiska finansbolag riktar sig mot svenska personer och företag, säger Carl Nilsson.

Stora ekonomiska svårigheter kan alltså vänta – men många hoppas på att ett avtal fortfarande kommer nås. Svaret har vi inom kort.

– Snart är det julledighet, rimligen bör man ha kommit fram till ett avtal innan dess om man ska hinna ratificera det till nyår. Till jul borde vi veta hur det blir, säger Carl Nilsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!