Det har pratats om Amazons Sverige-lansering en längre tid och det har spekulerats kring när premiären skulle bli – på onsdagen visade det sig.
Bland de svenska varumärken som anslutit sig till Amazon finns Bonnierförlagen, Brio, Electrolux, Ellos och Lagerhaus.
Vill expandera
Ellos Group, med varumärkena Ellos, Jotex och Stayhard, samt Lagerhaus ser Amazon som en potentiell möjlighet att expandera utomlands.
Ellos Group säljer sedan tidigare sina varumärken på flera olika marknadsplatser förutom den egna sajten och har märkt hur det har gett draghjälp åt försäljningen.
– Satsningen med Amazon ligger i linje med vår strategi om en europeisk expansion när det gäller nya kanaler och försäljningsplattformar. I ett första skede gör vi det i egen regi, men vi utvärderar andra försäljningskanaler marknad för marknad, säger Alexandra Dornérus, affärsutvecklingschef på Ellos Group.
– Vi är en stor etablerad aktör på den svenska marknaden och är redan bekväma med att sälja i regi av andra. Där har vi fått ett bra mottagande som inneburit att vi fått fler kunder.
Inrednings- och prylföretaget Lagerhaus hoppas också på att nå fler.
"Många av våra kunder och potentiella kunder kommer att besöka amazon.se och vi vill vara där vår kund är. Samtidigt är detta ett test för att se om det kan bli aktuellt för Lagerhaus att nå utanför Norden tillsammans med Amazon", skriver Jerker Levin, vd på Lagerhaus, i ett mejl.
Än så länge är Amazons utbud av svenska böcker relativt begränsat, men exempelvis Natur & Kultur och Bonnierförlagen är med från starten.
– Ju fler professionella återförsäljare av böcker, desto bättre, tycker vi, säger Jesper Monthán, vice vd på Bonnierförlagen.
– Nu har de precis börjat. Vi får se hur det kommer utvecklas. Vi vill jobba nära dem för att det ska bli mycket fokus på böcker och vill de inte jobba med böcker kommer vårt intresse att bli därefter.
Amazon har målats upp som bjässen som äter upp och tränger ut mindre spelare.
TT: Ser ni en risk för att de tränger ut andra aktörer?
– Om utvecklingen leder till att det blir färre återförsäljare tycker vi att det är en dålig utveckling.
Ökad konkurrens
E-bokhandlaren Adlibris räknar med att Amazon kommer att satsa mycket på böcker och ser bjässens intåg som en ytterligare skärpning av konkurrensen.
Samtidigt tror vd Jonas Karlén att Adlibris har en bra strategi i branschen sedan man återgått till att mer och mer fokusera på enbart böcker igen. Ett brett utbud under en mängd varumärken var inte Adlibris melodi.
Vad han tror om Amazons möjligheter att lyckas med det breda anslaget i Sverige vill Jonas Karlén låta vara osagt.
– Det vi kunde konstatera var att vår logistik och vår tekniska plattform inte klarade av att hantera alla dessa olika sorters produkter på ett riktigt bra sätt.
– Oavsett Amazon eller inte tror vi på att fokusera på att vara jättebra på ett fåtal saker i stället för att vara halvdåliga på många saker, säger Jonas Karlén.
Svenska CDON fungerar i dag som en marknadsplats likt Amazon, om än med betydligt färre produkter och ett fokus på den nordiska marknaden. Men även om man är en betydligt mindre aktör räds vd:n Kristoffer Väliharju inte jättens intåg.
– Som ensam aktör har det varit svårt att få gehör för den här modellen och få bred spridning. När Amazon kommer får vi draghjälp i det vi håller på med, säger han.
En sak som skiljer CDON från Amazon är att den senare har ett eget sortiment till försäljning.
– Där är de ett lite annat djur än vi. Vi har ju backat ur all vår egen försäljning för att inte konkurrera med handlarna, säger Kristoffer Väliharju.