Riksgäldens agerande är märkligt, enligt Norwegian.
"Vi har noterat det och tycker det är märkligt att Norwegian inte ens kunde få låna ett par hundra miljoner kronor när SAS får många miljarder i stöd. Det visar tydligt att man inte vill ha sund konkurrens i Sverige", skriver flygbolaget i en kommentar till TT.
Riksgälden motiverar sitt beslut att avslå Norwegian Air Sweden AB:s ansökan om statlig kreditgaranti med att flygbolaget redan före coronakrisen hade stora problem att få verksamheten att gå runt.
Känns tröstlöst
Ett orättvist resonemang, tycker Robert Björkholm, numera uppsagd Norwegianpilot och tidigare huvudskyddsombud för piloterna i Sverige. SAS är lika illa utsatt ekonomiskt som Norwegian, enligt honom.
– Det känns tröstlöst, att de slänger skattepengar till höger och vänster på det här bolaget (SAS) i 30 års tid, och så menar de att andra bolag är på obestånd, säger Robert Björkholm som betonar att han inte vill SAS något ont, men att det är en ojuste konkurrens.
– Är det något flygbolag i Skandinavium som är på obestånd... SAS är i en sämre sits ekonomiskt än vad Norwegian var, fortsätter han.
Nej, ja, nej
Enligt Norwegian uppfyller bolaget de krav som ställs på flygbolag för att få tillgång till de statliga kreditgarantierna, bland annat då det finns ett svenskt flygbolag i koncernen med huvudkontor i Sverige.
"Det märkliga i sammanhanget är att Norwegian först fick nej, sedan ja eftersom det annars skulle vara konkurrenssnedvridande (EU) men sedan slutligen nej", skriver Norwegian.
Norwegian-aktien, som tappat nästan 96 procent av sitt värde sedan årsskiftet, faller med nästan 4 procent efter beskedet om stopp för svenska lånegarantier.
Får inte överklagas
Inför coronakrisen hade Norwegian nästan tusen anställda i Sverige och bolaget lyfter i sin kommentar fram att man flög över en miljon utländska resenärer till Sverige varje år före pandemin.
Beslutet får inte överklagas, enligt garantiförordningen, som reglerar Riksgäldens kreditgarantier.
Riksgälden har fått totalt fem miljarder kronor att använda för garantier till flygföretag med verksamhet i Sverige, varav 1,5 miljarder har ställts ut till SAS.
Inga konsekvenser
Trots att Norwegian nu fått ett nej av Riksgälden kommer beslutet inte med omedelbara konsekvenser för bolaget, enligt Hans Jørgen Elnæs, flyganalytiker på Winair.
– Norwegian har inte fått väsentligt stöd från svenska politiker under coronasituationen, och baserat på det tror jag inte att beslutet om att inte ge statliga lån får omedelbara konsekvenser för flygbolaget, säger Elnæs.
– Jag tror inte att Norwegians ledning har baserat företagets överlevnadsförmåga på om bolaget skulle få statligt stöd från Sverige eller inte, fortsätter han.
Norwegians ledning har varit tydlig med att företaget kommer att behöva mer kapital, men att företaget i första hand måste skaffa kapital genom en eller flera emissioner, enligt analytikern.
– Kapitalbehovet styrs främst av Norwegians kapacitetstillväxt och hur covid-19 kommer att påverka resevolymen och resebeteendet i framtiden, säger Hans Jørgen Elnæs.