Pandemin har satt rejäl fart på svenskarnas nätinköp. Redan inför julhandeln spåddes nya rekord. När konsumenterna själva får uppskatta hur mycket de näthandlat i december visar siffrorna på en rejäl ökning.
Postnords e-handelsbarometer visar att e-handeln växte med 50 procent i december 2020, jämfört med motsvarande månad året före.
Högsta tillväxten
Det är den högsta tillväxten för en enskild månad sedan pandemins start och sedan Postnord började redovisa undersökningar på månadsbasis. I juli var tillväxten 45 procent.
"I juli förklarades den extra höga tillväxten av att många svenskar normalt sett reser utomlands och spenderar pengar, medan de i år tvingades stanna i Sverige. Samma antagande kan göras om december; det är en månad då många normalt sett åker till såväl värmen som till alperna", skriver Postnord i rapporten.
I december e-handlade svenska konsumenter i genomsnitt för 4 024 kronor, jämfört med 2 971 kronor ett år tidigare.
Andelen som e-handlar ligger på 85 procent, en nivå som nåddes i november.
Dagligvaror ökade mest
Inköpen i alla kategorier ökade i december. Kläder och skor, samt skönhet och hälsa var de två kategorier som var mest populära att köpa via nätet. Men ökningen var störst för dagligvaror. Dubbelt så många (24 procent) handlade mat på nätet under julmånaden i fjol jämfört med året före (12 procent).
De varukategorier som flest har börjat handla på nätet på grund av pandemin är, enligt undersökningen, hälso- och apoteksvaror samt dagligvaror.
Postnord har tidigare lagt fram en prognos för 2020 med en total tillväxt för e-handeln på 33 procent.
"Indikationerna från konsumentundersökningarna pekar mot en väsentligt högre helårssiffra", skriver Postnord.