Julisiffrorna visar att försäljningsvolymen av vin steg med 11,3 procent, medan försäljningen av öl steg med 16,5 procent. Samtidigt stod spritdrycker för den största ökningen (25,9 procent) bland Systembolagets produkter.
Bolagets vd Magdalena Gerger är inte förvånad över siffrorna. Semestermånaden juli är av tradition en månad där alkoholförsäljningen ökar och redan under våren såg Systembolaget tydliga coronaeffekter på sin försäljning.
– Med covid-19 har flera andra stora inköpskanaler när det gäller alkohol begränsats. Därför har man flyttat sina inköp så att anskaffningen sker hos oss i stället för på restauranger, barer eller utomlands, säger Gerger.
Oförändrade alkoholvanor
Detta visas inte minst bland spritdrycker, där ökningen är som allra störst.
– Resandeinförseln har varit nästintill noll och de produktgrupper man köper med sig hem mest är öl och sprit, säger Gerger.
Men de stigande siffrorna ska däremot inte tolkas som att alkoholdrickandet har ökat i landet, menar hon.
Enligt en ny undersökning från Norstat, som på uppdrag av Systembolaget undersökt svenskarnas alkoholvanor, uppger 69 procent att deras alkoholkonsumtion inte har förändrats jämfört med juli förra året.
"Naturlig förklaring"
18 procent uppger att den har minskat och 10 procent att den har ökat.
– Det är en otroligt relevant fråga och det är självklart så att alkohol är en riskfaktor generellt och under en samhällskris så är det en ökad riskfaktor. Men nu finns det en naturlig förklaring till försäljningsökningen och det är viktigt, säger Magdalena Gerger.
De stigande försäljningsvolymerna ser av allt att döma ut att fortsätta även inpå hösten om inget dramatiskt sker gällande reserestriktioner bland världens länder.
– Våra två kvartalsrapporter har visat tydligt att det här är en coronarelaterad trend som ligger ganska stabilt. Och det ser ut som att vi kommer att fortsätta i samma riktning, säger Gerger.