Under hösten har Folkhälsomyndigheten skärpt de lokala allmänna råden i region efter region. Samtidigt har regeringen beslutat om ytterligare begränsningar för folksamlingar och krävt att krogar stänger klockan 22.30.
– Med det här sista steget när man ställer krav på att restauranger ska stänga klockan 22.30 så är det självklart att det får en påverkan. Det är de sista små halmstråna som finns kvar för taxin att livnära sig på, säger Claudio Skubla, direktör på Svenska Taxiförbundet.
Kortbetalningsstatistik från Swedbank ger en indikation på utvecklingen. Utgifter för taxiresor har sjunkit med drygt 80 procent sedan innan pandemin. I november har utgifterna rasat till samma låga nivåer som i mars. Mer ansträngd är bara flygbranschen, som har tappat nästan alla kortintäkter.
Positiv trend bruten
Men eftersom åkerier har olika inriktningar påverkas vissa mer än andra.
– Några har varit mer inriktade på samhällstransporter. Andra har inte det utan har riktat in sig på företagsresor och privatresor. Det är klart att det slår extremt hårt om man nu tar bort den senare intäktskällan.
Cabonline är Sveriges största taxiorganisation där bland annat företagen Taxi Kurir och Sverigetaxi ingår. Företaget har under sommaren sett en svag återhämtning som åter har stannat av under hösten.
– Den har avmattats givet restriktionerna. I grund och botten är det positivt att vi svenskar lyssnar och tar till oss rekommendationerna men det är väldigt tufft för våra åkare, säger Ulf Samell, presstalesperson för Cabonline.
Tvingas ställa om
Åkerierna som är anslutna till företaget har tvingats ställa om allt eftersom att efterfrågan på taxiresor har minskat. Nu kör man bland annat hemleveranser av PCR-tester på beställning av region Stockholm.
– Vi gör vad vi kan för att hitta alternativ. Det här har såklart varit väldigt viktigt för oss, säger han och fortsätter:
– Vi har också fördelen att vi har mycket samhällsnyttiga körningar som skolskjutsar och färdtjänst.
Varken Ulf Samell eller Claudio Skubla anser att regeringens stödåtgärder har varit tillräckligt träffsäkra för taxibranschen.
– Jag vet ärligt talat inte hur företagen har överlevt. Det måste vara spargrisen man har krossat, man har fått låna pengar av vänner och släktingar eller så hankar man sig fram genom att jobba med någonting annat, säger Claudio Skubla och fortsätter:
– Om inte stöden kommer nu och blir mer anpassade för taxinäringen så vet jag inte var det tar vägen.