Sedan flyg och resor ställdes in i mars har stora delar av taxibranschens intäkter försvunnit.
– Jag ligger fortfarande på omkring en tredjedel till en fjärdedel av kassan i snitt, säger Jan Lindroth, åkare vid Taxi Stockholm.
Varje dag innebär stora inkomstbortfall för åkarna och många har lånat pengar av släkt och vänner för att inte gå omkull.
– Jag har fått låna på mitt hus. Men alla får ju inte låna, de som inte kan har jobbat järnet och kört för det lilla som finns.
Närmare 70 konkurser har registrerats i taxibranschen efter den 1 mars och över 360 förare har förlorat jobbet, enligt en sammanställning av Svenska Taxiförbundet. Det är främst aktiebolag som lagt ner.
– Men 65 procent av taxibranschen består av egenföretagare. De hankar sig nu fram så gott det går, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör på förbundet.
Befarar fler konkurser
Färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor har hållit taxiföretagen vid liv under våren.
– Men nu stänger skolorna. Många befarar att den stora mängden konkurser kommer i augusti, säger Skubla.
Han saknar ett omställningsstöd som stärker även enskilda näringsidkares möjligheter att klara coronakrisen. Under onsdagen uppmanade riksdagen regeringen att återkomma med ett sådant förslag.
– Vi hade hoppats att det var på plats redan i går, säger Skubla.
Samtidigt som resorna är försvinnande få skymtar taxibranschen ett svagt ljus i tunneln: de privata resorna har ökat något.
– Vi tror att det är kopplat till utelivet, att fler är ute på restauranger och caféer.
Utbildar om smittvägar
Svenska Taxiförbundet utbildar nu chaufförer och åkare med baskunskaper om virusets smittvägar och spridning.
– Det handlar om att inge förtroende hos kunderna. Att visa att vi spritar händer innan och efter vi bär ut väskor. Att vi städar bilen och torkar av dörrar och kortterminaler, säger Jan Lindroth, som gått kursen.
Att semesterfirare inte reser utomlands borde ändå tala för fler taxiresor, säger Skubla.
– Det är bättre att sitta i baksätet i en taxi än på en full buss.