Allison Kirkby klev in som ny vd på Telia mitt i en pandemi. Hon sammanfattar sitt första kvartal på jobbet som att "världen uppenbarligen har störts" av coronaviruset, men menar att bolaget trots det har gjort ett bra jobb.
– Vi har jobbat väldigt hårt för att säkerställa att vi inte blev allt för påverkade av covid-19. Som ett resultat av det slog vi våra egna förväntningar, säger hon till TT.
Ändå var de tydligt påverkade av pandemin, tillägger Kirkby. Telia redovisar en förlust före skatt på 1 873 miljoner kronor för andra kvartalet 2020. Det kan jämföras med vinsten på 2 148 miljoner kronor motsvarande period 2019.
– Vi gjorde en förlust på cirka en halv miljard på grund av kostnader och konsekvenser av covid-19.
Samtidigt steg omsättningen till 21 770 miljoner kronor, jämfört med 21 190 miljoner kronor ett år tidigare.
Påverkats negativt
Bolaget har påverkats negativt av lägre roamingintäkter på grund av reserestriktionerna, men framför allt av lägre intäkter i anslutning av köpet av Bonnier broadcasting, där kanaler som TV4, MTV och C-more ingår.
Coronapandemin har inneburit lägre annonsintäkter, liksom lägre intäkter på grund av att man tvingats sänka priserna från betal-tv när till exempel olika sportevenemang ställts in.
– Det har varit en tuff tid för många sektorer, och uppenbarligen har tv och media blivit påverkat, säger Allison Kirkby.
Både tjänsteintäkter och justerat underliggande resultat (ebidta) på jämförd bas föll med ungefär 30 procent för segmentet. Trots det tycker inte Kirkby att förvärvet, som slutfördes för bara ett halvår sedan, var ett misstag.
– Vi har de bästa tv-kanalerna i Sverige och Finland, och tittandet ökade med 30 procent på linjära kanaler och 200 procent på digitala plattformar. Vår ambition är att det ska driva fler kunder till våra övriga tjänster, säger hon.
"Ser förbättringar"
De röda siffrorna till trots, vd:n är positiv och tror på en snabb återhämtning för annonsmarknaden. Redan nu ser man en ljusning, menar hon.
– Vi är ännu inte där vi var innan pandemin, men vi ser förbättringar i Sverige.
Samtidigt förväntar man sig ingen vinst för segmentet under årets andra halvår, berättar Allison Kirkby.
– Det borde förbättras under 2021, säger hon.
Inför resterande 2020 har man nu oförändrade utsikter gällande kassaflödet, men ser samtidigt tydliga utmaningar, och skriver i rapporten att det justerade underliggande resultatet kommer att vara likvärdigt med hur den sett ut under första halvåret.
Men med pandemin, och det skifte mot ett mer digitaliserat samhälle den medförde, finns det också fördelar att dra för Telia, säger Allison Kirkby.
– Vi har sett ett ökat behov för samhället att digitaliseras, och vi har både hjälpt till med det och vill dra nytta av det så att våra kunder kan leva ett mer digitalt liv i framtiden, säger hon och tillägger:
– Men just nu bär vi fortfarande kostnaderna av mindre roaming och lägre annonsintäkter. Så vi måste titta på den ekonomiska effekten framöver.