Tiktok satsar på lokal reklam – möts av kritik

Tiktok satsar i Norden och vill knyta fler lokala annonsörer till sig med nya sätt att annonsera. Samtidigt kritiseras bolaget för smygreklam och marknadsföring riktad till barn.

Tiktok gör en stor lokal satsning på den nordiska marknaden. Arkivbild.

Tiktok gör en stor lokal satsning på den nordiska marknaden. Arkivbild.

Foto: Kiichiro Sato/AP

Ekonomi, näringsliv & finans2021-05-21 15:38

Tidigare i år startade Tiktok sin Norden-satsning med bas i Stockholm. Planen är att knyta till sig fler lokala kreatörer och annonsörer. I dagarna öppnade Tiktok en tjänst för små- och medelstora företag som vill nå ut via plattformen.

– Det här är vår första satsning i Norden som ska hjälpa små och medelstora företag att växa även utanför Sverige, säger Lisa Friedrich, chef för satsningen på små och medelstora företag på Tiktok Europa.

Stor investering

I dagsläget har Tiktok 20 anställda i Stockholm och avser att växa markant under det kommande året, enligt Nordenchefen Liv Sandberg.

– Vi investerar stort i den här regionen och anställer i hög hastighet, säger hon.

Tiktok, som låter användarna dela med sig av korta videoklipp om allt från dans till recept och aktivism, har på kort tid växt till en av de mest dominerande sociala medier-apparna globalt med över 100 miljoner användare bara i Europa.

Algoritmer som snabbt läser av användarnas beteenden och anpassar flödet har visat att inlägg snabbt kan få rekordstor spridning. Att svenska företag vill finnas där, som en potentiell språngbräda för att nå ut globalt med nya sätt att annonsera, är naturligt, enligt mediestrategen Brit Stakston.

– Tiktok är väldigt dominerande i populärkulturen och en trendsättare. Det är en otroligt växande marknad och det finns inte ett globalt bolag som inte har en idé om hur Tiktok ska bli en del av deras strategi. Du kan gå från inget nätverk till ett enormt nätverk på en vecka, säger hon.

Kritiseras för smygreklam

Men i sprängkraften och den enorma räckvidden finns också en baksida. Med många unga användare har appen också mött skarp kritik för smygreklam och reklam direkt riktad till barn.

– Generellt är det svårt för barn och unga att urskilja vad som är reklam i appen. Poängen med reklamen på Tiktok är att den ska bli viral och spridas mellan användare, utan att det uppfattas som reklam, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges konsumenter.

Tiktok har en åldersgräns på 13 år och bolaget tillbakavisar kritiken om att strategin är att reklam inte ska uppfattas som sådan och säger att all reklam tydligt ska märkas som reklam.

– Vi arbetar hela tiden med kreatörer och varumärken för att uppmuntra till transparens. Tiktoks användare ska veta när de ser reklam, säger Lisa Friedrich.

Sinan Akdag anser att företag som planerar att annonsera via Tiktok ändå bör vara medvetna om det, att det just är många unga som kommer att se innehållet.

– Ansvaret ligger på företagen också. Man får exempelvis inte rikta direkta köpuppmaningar till barn och i all reklam man gör måste det tydligt framgå att det är reklam. Barn kan ha svårare att uppfatta att det finns bakomliggande drivkrafter, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!