Fordonsmarknaden har fått sig en rejäl törn av coronaviruspandemin. I maj minskade nyregistreringarna kraftigt, för bilar med 50 procent och för lätta lastbilar 51 procent, enligt branschorganisationen Bil Sweden.
– Det är klart att det är allvarligt. Våra siffror i Sverige är dramatiska även om de är minst dåliga i Europa. Fordonsindustrin blöder, konstaterar Mattias Bergman, vd på Bil Sweden.
I Danmark syns liknande siffror och där spår man nu en kraftig utslagning och konkurser bland bilhandlare. Mattias Bergman varnar för en liknande utveckling även i Sverige.
– När det gäller återförsäljarledet såg vi redan innan krisen att det skedde en konsolidering. Det krävs stor finansiering och komplexa system där man som exempel behöver ha onlinekontakt med kunder liksom reparation av elbilar. I en sådan här fas finns nu en stor risk att det här kommer att snabbas på och de mindre bilhandlarna slås ut eller i bästa fall fångas upp av en större.
Minskad omsättning
Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig vid Motorbranschens riksförbund, delar den bilden och lyfter att omsättningen framöver kommer att minska kraftigt för bilhandlare.
– Det är vid registreringen som pengarna kommer in till handlarna. Innan dess har man kanske bara fått en handpenning. Vi vet att kring vecka 15–17 var de värsta veckorna. Framåt kan det nu bli en nedgång i omsättning på 25–40 procent och det kommer givetvis påverka branschen i det långa loppet om det fortsätter. Det blir utslagningar.
Historiskt sett är det också tydligt, vid ekonomiska kriser och lågkonjunkturer blir en tydlig påverkan på bilförsäljningen.
– Den största nedgången hade vi på 90-talet, då halverades försäljningen från ett år till ett annat. Folk slutar att köpa bil, så är det bara, och det är främst tjänstebilsförarna. Vi kan nu se att japanska märken tar andelar så det blir en förflyttning från dyrare till billigare tjänstebilar.
Dröjer med köp
En liten räddning tidigare har varit att bilhallarnas verkstäders beläggning inte påverkats men även där syns enligt Klaus Sifvenius nu en förändring.
– Det har också börjat sjunka lite. När vi pratat med bilförare har man sagt att man dröjer med sitt köp och i stället gör reparationer men det är lite som uttrycket "kissa i byxan" för vår del. Det betyder att vi får göra ett antal serviceärenden men vi får inte sälja några bilar så i slutändan blir det negativt, plus att vi får en äldre bilflotta som rullar.