Toppchefen: Vi har definitivt sett botten

Coronakrisens ekonomiska botten nĂ„ddes för nĂ„gra veckor sedan, nu kommer Ă„terhĂ€mtningen. Det meddelar Deutsche Post DHL:s koncernchef Frank Appel – som leder ett företag som pĂ„ flera sĂ€tt kan komma vĂ€l ur krisen.

DHL:s koncernchef tror pÄ en snabb ÄterhÀmtning. Arkivbild.

DHL:s koncernchef tror pÄ en snabb ÄterhÀmtning. Arkivbild.

Foto: Martin Meissner/AP/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-05-30 11:00

Det Àr en av Tysklands stora företagsledare som över Skype ringer upp frÄn DHL:s huvudkontor i Bonn. Bolaget har haft nÄgra intensiva mÄnader under krisen, men Frank Appel Àr positiv inför framtiden.

– I Asien sĂ„g vi först ett stort tapp i vĂ„r affĂ€r, som sedan dess har Ă„terhĂ€mtat sig snabbt. Nu Ă€r vi i princip tillbaka till normal verksamhet dĂ€r. Samma mönster upprepas nu i Europa och Nordamerika dĂ€r vi ser flera tecken pĂ„ Ă„terhĂ€mtning, sĂ€ger han, och utvecklar sin prognos:

– Vi har definitivt sett botten av krisen, och vĂ€rldsekonomin Ă€r pĂ„ vĂ€g tillbaka. Jag tror att vi sĂ„g botten för tvĂ„ veckor sedan.

De stÀngda grÀnserna oroar honom inte nÀmnvÀrt. Efter en turbulent period har problem som trafikköer klarats upp ganska snabbt. Inte heller försörjningskedjorna Àr nÄgot större problem, enligt Appel. Det kvarvarande orosmolnet Àr hur kunderna kommer att bete sig.

– Jag tror överlag pĂ„ en bra sommar för Europa och nĂ€r mĂ€nniskor kommer att vara utomhus mer kommer det att hjĂ€lpa till i kampen mot viruset. DĂ„ kommer förhoppningsvis konsumenternas förtroende tillbaka. Men det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga hur snabbt det kan Ă„terhĂ€mta sig, sĂ€ger Frank Appel.

Stor prisökning

Deutsche Post DHL kommer inte att nÄ upp till fjolÄrets siffror i den kommande kvartalsrapporten, men var ÀndÄ inte speciellt hÄrt drabbat av krisen.

– Vi Ă€r utspridda i flera affĂ€rsomrĂ„den och geografiska regioner samtidigt, vilket Ă€r en bra försĂ€kring. NĂ„gra sektorer gĂ„r bra nu, som handel och teknik nĂ€r mĂ€nniskor Ă€r hemma och handlar pĂ„ nĂ€tet. Andra, som bilsektorn eller reseindustrin, gĂ„r sĂ€mre. Totalt sett Ă€r lĂ€get stabilt, sĂ€ger Frank Appel.

Dessutom finns det andra sÀtt bolaget kan kompensera för den ekonomiska krisen. De stora passagerarplan som nu stÄr pÄ marken har historiskt fraktat mÀngder med gods pÄ flygningarna. De mÄste nu fraktas pÄ andra sÀtt.

– För flygfrakt har efterfrĂ„gan ökat snabbt, vilket lett till en signifikant prisökning. Vi ser dock att Ă€ven sjöfrakt Ă€r pĂ„ vĂ€g tillbaka, sĂ€ger Frank Appel.

Klimatet oroar

I Sverige har DHL över 4 000 anstĂ€llda och en omsĂ€ttning pĂ„ över 10 miljarder kronor. Enligt koncernchefen Ă€r Sverige en marknad som passar bolaget.

– Vi Ă€r inte billigast men arbetar med kvalitet, och det efterfrĂ„gas i Sverige. Svenskarna vill ocksĂ„ ha hĂ„llbarhet, och dĂ€r Ă€r vi branschledande, hĂ€vdar han.

Under Skypesamtalet Àr det tydligt att Appel ocksÄ gÀrna vill prata om bolagets arbete med hÄllbarhet och minskade klimatutslÀpp.

– Covid-19 Ă€r ett problem, men pĂ„ lĂ„ng sikt Ă€r klimatet mer oroande.

En annan viktig framtidsfrÄga för bolaget Àr ny teknik. Redan i dag lÀggs mycket pengar och kraft pÄ allt frÄn AI-utveckling till att ta fram en egen plattform för sakernas internet (internet of things).

– Tidigare var det ibland svĂ„rt att pĂ„ grund av kostnader implementera automatisering och digitalisering, eftersom det ofta var dyrt att utveckla ny teknik. Det har Ă€ndrat sig i dag, sĂ€ger Frank Appel.

TT: Vad hÀnder med jobben nÀr automatiseringen ökar?

– Vi uppskattar att en tredjedel av vĂ„ra nuvarande manuella aktiviteter kommer att automatiseras till 2030. Men samtidigt kommer bĂ„de vĂ„r bransch och vĂ€rldsekonomin att vĂ€xa. Om vi bara behĂ„ller vĂ„r marknadsandel kommer vi att vara 50 procent större 2030, och dĂ€rmed ha fler medarbetare Ă€n i dag – givetvis inom olika typer av jobb.

RĂ€ttat: I en tidigare version fick Angela Merkel fel titel i faktarutan.

Fakta: DHL och Frank Appel

DHL har 380 000 anstĂ€llda i 220 lĂ€nder, och levererar 1,6 miljarder paket varje Ă„r. I Sverige har bolaget över 4 000 anstĂ€llda och omsĂ€tter Ă„rligen runt 10 miljarder kronor.

DHL Ă€gs till 100 procent av Deutsche Post, som Ă€r vĂ€rldens största logistikföretag med 540 000 anstĂ€llda. Trots coronakrisen lyckades bolaget hĂ„lla omsĂ€ttningen under Ă„rets första kvartal i stort sett oförĂ€ndrad runt 150 miljarder kronor.

Frank Appel Àr vd och koncernchef för Deutsche Post DHL Group, en roll han haft sedan 2008. Som ledare för ett av Tysklands största företag har han bland annat följt med förbundskansler Angela Merkel pÄ statsbesök.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!