Det är en av Tysklands stora företagsledare som över Skype ringer upp från DHL:s huvudkontor i Bonn. Bolaget har haft några intensiva månader under krisen, men Frank Appel är positiv inför framtiden.
– I Asien såg vi först ett stort tapp i vår affär, som sedan dess har återhämtat sig snabbt. Nu är vi i princip tillbaka till normal verksamhet där. Samma mönster upprepas nu i Europa och Nordamerika där vi ser flera tecken på återhämtning, säger han, och utvecklar sin prognos:
– Vi har definitivt sett botten av krisen, och världsekonomin är på väg tillbaka. Jag tror att vi såg botten för två veckor sedan.
De stängda gränserna oroar honom inte nämnvärt. Efter en turbulent period har problem som trafikköer klarats upp ganska snabbt. Inte heller försörjningskedjorna är något större problem, enligt Appel. Det kvarvarande orosmolnet är hur kunderna kommer att bete sig.
– Jag tror överlag på en bra sommar för Europa och när människor kommer att vara utomhus mer kommer det att hjälpa till i kampen mot viruset. Då kommer förhoppningsvis konsumenternas förtroende tillbaka. Men det är svårt att säga hur snabbt det kan återhämta sig, säger Frank Appel.
Stor prisökning
Deutsche Post DHL kommer inte att nå upp till fjolårets siffror i den kommande kvartalsrapporten, men var ändå inte speciellt hårt drabbat av krisen.
– Vi är utspridda i flera affärsområden och geografiska regioner samtidigt, vilket är en bra försäkring. Några sektorer går bra nu, som handel och teknik när människor är hemma och handlar på nätet. Andra, som bilsektorn eller reseindustrin, går sämre. Totalt sett är läget stabilt, säger Frank Appel.
Dessutom finns det andra sätt bolaget kan kompensera för den ekonomiska krisen. De stora passagerarplan som nu står på marken har historiskt fraktat mängder med gods på flygningarna. De måste nu fraktas på andra sätt.
– För flygfrakt har efterfrågan ökat snabbt, vilket lett till en signifikant prisökning. Vi ser dock att även sjöfrakt är på väg tillbaka, säger Frank Appel.
Klimatet oroar
I Sverige har DHL över 4 000 anställda och en omsättning på över 10 miljarder kronor. Enligt koncernchefen är Sverige en marknad som passar bolaget.
– Vi är inte billigast men arbetar med kvalitet, och det efterfrågas i Sverige. Svenskarna vill också ha hållbarhet, och där är vi branschledande, hävdar han.
Under Skypesamtalet är det tydligt att Appel också gärna vill prata om bolagets arbete med hållbarhet och minskade klimatutsläpp.
– Covid-19 är ett problem, men på lång sikt är klimatet mer oroande.
En annan viktig framtidsfråga för bolaget är ny teknik. Redan i dag läggs mycket pengar och kraft på allt från AI-utveckling till att ta fram en egen plattform för sakernas internet (internet of things).
– Tidigare var det ibland svårt att på grund av kostnader implementera automatisering och digitalisering, eftersom det ofta var dyrt att utveckla ny teknik. Det har ändrat sig i dag, säger Frank Appel.
TT: Vad händer med jobben när automatiseringen ökar?
– Vi uppskattar att en tredjedel av våra nuvarande manuella aktiviteter kommer att automatiseras till 2030. Men samtidigt kommer både vår bransch och världsekonomin att växa. Om vi bara behåller vår marknadsandel kommer vi att vara 50 procent större 2030, och därmed ha fler medarbetare än i dag – givetvis inom olika typer av jobb.
Rättat: I en tidigare version fick Angela Merkel fel titel i faktarutan.