Det Àr en av Tysklands stora företagsledare som över Skype ringer upp frÄn DHL:s huvudkontor i Bonn. Bolaget har haft nÄgra intensiva mÄnader under krisen, men Frank Appel Àr positiv inför framtiden.
ââI Asien sĂ„g vi först ett stort tapp i vĂ„r affĂ€r, som sedan dess har Ă„terhĂ€mtat sig snabbt. Nu Ă€r vi i princip tillbaka till normal verksamhet dĂ€r. Samma mönster upprepas nu i Europa och Nordamerika dĂ€r vi ser flera tecken pĂ„ Ă„terhĂ€mtning, sĂ€ger han, och utvecklar sin prognos:
ââVi har definitivt sett botten av krisen, och vĂ€rldsekonomin Ă€r pĂ„ vĂ€g tillbaka. Jag tror att vi sĂ„g botten för tvĂ„ veckor sedan.
De stÀngda grÀnserna oroar honom inte nÀmnvÀrt. Efter en turbulent period har problem som trafikköer klarats upp ganska snabbt. Inte heller försörjningskedjorna Àr nÄgot större problem, enligt Appel. Det kvarvarande orosmolnet Àr hur kunderna kommer att bete sig.
ââJag tror överlag pĂ„ en bra sommar för Europa och nĂ€r mĂ€nniskor kommer att vara utomhus mer kommer det att hjĂ€lpa till i kampen mot viruset. DĂ„ kommer förhoppningsvis konsumenternas förtroende tillbaka. Men det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga hur snabbt det kan Ă„terhĂ€mta sig, sĂ€ger Frank Appel.
Stor prisökning
Deutsche Post DHL kommer inte att nÄ upp till fjolÄrets siffror i den kommande kvartalsrapporten, men var ÀndÄ inte speciellt hÄrt drabbat av krisen.
ââVi Ă€r utspridda i flera affĂ€rsomrĂ„den och geografiska regioner samtidigt, vilket Ă€r en bra försĂ€kring. NĂ„gra sektorer gĂ„r bra nu, som handel och teknik nĂ€r mĂ€nniskor Ă€r hemma och handlar pĂ„ nĂ€tet. Andra, som bilsektorn eller reseindustrin, gĂ„r sĂ€mre. Totalt sett Ă€r lĂ€get stabilt, sĂ€ger Frank Appel.
Dessutom finns det andra sÀtt bolaget kan kompensera för den ekonomiska krisen. De stora passagerarplan som nu stÄr pÄ marken har historiskt fraktat mÀngder med gods pÄ flygningarna. De mÄste nu fraktas pÄ andra sÀtt.
ââFör flygfrakt har efterfrĂ„gan ökat snabbt, vilket lett till en signifikant prisökning. Vi ser dock att Ă€ven sjöfrakt Ă€r pĂ„ vĂ€g tillbaka, sĂ€ger Frank Appel.
Klimatet oroar
I Sverige har DHL över 4 000 anstÀllda och en omsÀttning pÄ över 10 miljarder kronor. Enligt koncernchefen Àr Sverige en marknad som passar bolaget.
ââVi Ă€r inte billigast men arbetar med kvalitet, och det efterfrĂ„gas i Sverige. Svenskarna vill ocksĂ„ ha hĂ„llbarhet, och dĂ€r Ă€r vi branschledande, hĂ€vdar han.
Under Skypesamtalet Àr det tydligt att Appel ocksÄ gÀrna vill prata om bolagets arbete med hÄllbarhet och minskade klimatutslÀpp.
ââCovid-19 Ă€r ett problem, men pĂ„ lĂ„ng sikt Ă€r klimatet mer oroande.
En annan viktig framtidsfrÄga för bolaget Àr ny teknik. Redan i dag lÀggs mycket pengar och kraft pÄ allt frÄn AI-utveckling till att ta fram en egen plattform för sakernas internet (internet of things).
ââTidigare var det ibland svĂ„rt att pĂ„ grund av kostnader implementera automatisering och digitalisering, eftersom det ofta var dyrt att utveckla ny teknik. Det har Ă€ndrat sig i dag, sĂ€ger Frank Appel.
TT: Vad hÀnder med jobben nÀr automatiseringen ökar?
ââVi uppskattar att en tredjedel av vĂ„ra nuvarande manuella aktiviteter kommer att automatiseras till 2030. Men samtidigt kommer bĂ„de vĂ„r bransch och vĂ€rldsekonomin att vĂ€xa. Om vi bara behĂ„ller vĂ„r marknadsandel kommer vi att vara 50 procent större 2030, och dĂ€rmed ha fler medarbetare Ă€n i dag â givetvis inom olika typer av jobb.
RĂ€ttat: I en tidigare version fick Angela Merkel fel titel i faktarutan.