Ifrågasatt, omstridd och kritiserad. Den svenska virusstrategin har rört upp känslor runt om i världen. Samtidigt är Sverige ett litet, exportberoende land – vars ekonomi är avhängig relationen med andra länder.
Riskerar Sverigebilden som skapats under pandemin att påverka utländska investeringar och affärer i Sverige?
Johan Torgeby, vd för storbanken SEB, befarar det – i alla fall på kort sikt.
– Det finns en tonalitet internationellt där vi blir både ifrågasatta och hyllade, vilket bör påverka investeringar och affärer. Men på medellång och lång sikt tror jag inte att det påverkar oss, säger han till TT.
"Sverige är ett rött land"
Även Cloettas vd Henri de Sauvage Nolting tror att Sverigebilden kan sätta käppar i hjulen för ekonomin.
– I många andra länder, som mitt hemland Holland, är Sverige ett rött land dit man inte får resa. Reser man dit ändå är man inte försäkrad och får ingen hjälp med att komma tillbaka. Det måste påverka investeringsklimatet, när de som vill köpa företag eller investera inte kan komma dit, säger han och fortsätter:
– Samtidigt är företag i Sverige inte så påverkade som i andra länder, i och med att Sverige inte har vidtagit samma åtgärder. Generellt sett borde det vara bra för vinstnivåerna för svenska bolag jämfört med andra länder.
Men uppfattningen är delad inom det svenska näringslivet. Bland dem med mer tillförsikt finns SKF-chefen Alrik Danielson, Husqvarna-vd:n Henric Andersson och telekomjätten Ericssons vd Börje Ekholm.
– Alla som jobbar i näringslivet vet att det är för tidigt att ha en syn på vilken strategi som varit bäst. Än så länge kan man inte göra den utvärderingen, den måste göras efteråt. Därför tror jag inte att det är ett större problem, säger Ekholm.
Grundmurat gott rykte
Vattenfalls avgående vd Magnus Hall är även han mer positivt inställd. Han tror att det är en övergående diskussion, något som är aktuellt just nu men som snart kommer att glömmas bort.
– Det händer så mycket olika saker, så det här kommer inte att vara ett aktuellt tema om ett år eller ett halvår skulle jag tro, säger han och tillägger:
– Det är viktigt hur Sverige uppfattas i världen, men jag tror att vi har ett grundmurat gott rykte som ändå kommer att göra att vi uppfattas som ett bra land att investera i framtiden.
Han får medhåll av Klas Balkow, vd på Axfood. Balkow framhåller bilden av svenska bolag som stabila och välskötta, och menar att det troligtvis inte påverkas av krisen.
– Men det är nog för tidigt att dra slutsatser kring de olika strategierna. Globalt sett är vi fortfarande mitt uppe i den här pandemin och man bör vara försiktig innan man drar för snabba slutsatser, säger han.
Telias vd Allison Kirkby säger även hon att det återstår att se hur Sverigebilden slår mot näringslivet.
– Jag tror att vår ekonomi går hyfsat bra just nu, och jag tror att det kommer att vara positivt för att ta oss ur krisen. Vem vet vad som blir rätt svar till slut, men jag älskar hur Sverige har försökt att hålla samhället öppet, säger hon.