För flera av de större livsmedelskedjorna har coronakrisen inneburit ökad försäljning. Men för mindre aktörer ser verkligheten annorlunda ut.
Under maj har var tredje mindre livsmedelstillverkare haft en "mycket kraftigt minskad försäljning", jämfört med samma månad förra året, ned 30 procent eller mer, enligt en undersökning av Livsmedelsföretagen. 25 procent av aktörerna vittnar om en "kraftigt minskad försäljning", med en nedgång mellan 15 och 19 procent.
Men för några har nya dörrar öppnat sig under krisen.
Enligt undersökningen har 9 procent ökat försäljningen under maj och två procent säger att försäljningen har ökat mer än 30 procent.
Franzéns Charkuterier är ett av dessa företag. Bolaget säljer olika köttprodukter, med bland annat kött från utegrisar.
Mer flexibel
– Det har gått väldigt bra för mig. Jag har närmare fördubblat min produktion och försäljning under våren, jämfört med samma tid förra året, säger Kristofer Franzén, vd för bolaget.
Under våren ställdes flera av marknaderna där han tidigare sålt sina varor in. Nu gällde det att tänka snabbt för att inte tappa intäkter. Sedan tidigare har Franzéns Charkuterier levererat kassar med beställda produkter till utlämningsplatser där kunderna hämtar varorna. Nu valde han att utöka utlämningsplatserna från tre till sju och leverera varje vecka istället för varannan vecka – så att kunderna fick möjlighet att fortsätta handla.
– Flera av kunderna kontaktade mig och sa att det var obehagligt att åka kollektivt till vissa utlämningsplatser. Så jag la till flera platser så att kunderna skulle kunna ta sig dit, säger Kristofer Franzén.
– Jag är också mindre sårbar och mer flexibel än vad kanske flera andra aktörer är, för att jag har skippat mellanhänderna och gör det mesta själv, inklusive leveranserna till kunderna, tillägger han.
Trogen kundkrets
I kombination med det var det till stor hjälp att det redan fanns en kundkrets, som brydde sig om och ville stötta företaget, enligt Franzén.
– Min nära kontakt med kunderna spelar en stor roll, säger Kristofer Franzén.
Men Franzéns Charkuterier är långt ifrån representativ för hela branschen.
70 procent av småskaliga livsmedelsproducenter räknar med en sämre försäljning i sommar än sommaren i fjol.
– Jag misstänker att man kommer från så pass låga nivåer under våren att man inte vågar ha några förhoppningar om att det kommer vända inom den närmaste tiden, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.
Följer besöksnäringen
Många av aktörerna lutar stora delar av sin verksamhet mot besöksnäringen – som stått så gott som stilla sedan coronaviruset slog till. Att symtomfria människor får resa i hela landet är ett steg i rätt riktning, men det är långt ifrån tillräckligt.
– För att nå fjolårets nivåer i sommar måste det tillåtas folksamlingar med mer än 50 personer. Producenterna lever till stor del i symbios med turistmetropolerna. Ska man ut på en konsert, nöjespark eller något liknande är det vanligt att man konsumerar mer i samband med det, säger Eckerdal.
Så länge inte attraktioner av olika slag, som konserter och nöjesparker, får ha öppet så kommer inte människor röra sig på samma sätt som en vanlig sommar, enligt honom.
– Det blir nog en mer stillsam form av konsumtion som framförallt blir i mataffärer snarare än delikatessbutiker eller restauranger, fortsätter Eckerdal.
Kreativa lösningar
Fram till att dagen med glada besked kommer, tror Eckerdal att företagen kommer att vara försiktiga i sina prognoser. I dagsläget jobbar många för att “håll verksamheten över ytan”.
– Korttidspermitteringen är räddningen för många företag. Så fort man återgår till en normalitet finns det möjlighet att vrida på strömbrytaren igen.
Många har försökt att sälja till andra kunder än vanligt eller komma på lösningar för affärsmodellen.
– Sannolikt är det företag som har kommit fram med kreativa lösningar som ökat sin försäljning, säger Carl Eckerdal.