När coronakrisen slog till i början av mars trodde många att det skulle slå brett mot fastighetsbranschen. Lokaler gapade tomma och det fanns en osäkerhet runt bolagens framtid. Nu ser fastighetsrådgivaren Pangea Property Partners att det finns vissa segment som drabbats hårt, medan andra klarat sig betydligt bättre.
– Det finns tydliga vinnare och förlorare i fastighetsbranschen i den här krisen, säger analyschef Mikael Söderlundh.
För de fastigheter där det bedrivs hotell och köpcentrum är det fortsatt mörkt. Däremot har det gått bra för de som äger bostäder, livsmedelsbutiker och lager kopplade till e-handeln. Någonstans däremellan befinner sig kontorslokaler – tillsammans med ett stort frågetecken om framtiden.
– Man frågar sig om det kommer en stor nedgång i hyran eller inte. Man är rädd för att det har varit en snabb hyresuppgång, framförallt i storstäderna, och att det därför också finns risk för en stor fallhöjd. Det värsta scenariot för kontorsägare är att många fortsätter jobba hemma samtidigt som vi går in i en rejäl lågkonjunktur, säger Mikael Söderlundh.
Trögrörligt system
Just kontorsmarknaden drabbas ofta hårt i kriser. Hyresnivån sjönk kraftigt under krisen på 90-talet, tidigt 00-tal och finanskrisen för drygt tio år sedan. Men det finns anledning att vara mindre pessimistiskt den här gången, enligt Linus Ericsson, vd för fastighetsrådgivaren JLL Sverige.
– Vi ser i dagsläget att vakansgraden för kontorslokaler, främst i Stockholm, är låg: cirka 3,5 procent. Den låga vakansgraden och det begränsade nya tillskott av kontor som vi ser de närmaste åren dämpar risken. Det krävs förmodligen en mer utdragen lågkonjunktur för att vi ska få se så höga vakansgrader att hyresnedgång blir betydande, säger han.
Men den låga vakansgraden betyder inte att marknaden inte påverkas. Det menar Anders Holmestig, vd för branschorganisationen Fastighetsägarna.
– Många sitter på långa hyreskontrakt, vilket skapar en viss trögrörlighet i systemet. Samtidigt har pandemin varit en snabbkurs i digitalisering och många lär sig att jobba på distans.
Hemjobb avgörande
Hemjobbandets framtid blir alltså avgörande för kontoren. Men inte bara för dem.
– Om många fortsätter jobba hemifrån under hösten påverkas verksamheter i citylägen; färre inköp och inte lika många restaurangbesök, som i sin tur slår mot hyresgästerna i dessa lokaler, säger Anders Holmestig.
Pandemins slag mot många butiker och restauranger kommer efter en tid där butiksdöd varit ett ord på mångas läppar.
– Innan pandemin har det varit en längre period där vanliga butikslokaler konverterat till gym och caféer, som nu har det tufft, säger Peter Bergquist, uthyrningschef på fastighetskonsultföretaget Croisette.
När pandemin har lagt sig väntar sig Berquist att utvecklingen kommer att fortsätta, med mer plats för mötesplatser som gym och caféer.
– Samtidigt kommer detaljhandeln att minska i yta och fokusera på näthandel, och ha butikerna mer som “showroom”, säger han.
Säljarens marknad
Under året har det skett en rejäl ökning av antalet annonser hos Objektvision, som fungerar som ett Hemnet för kommersiella lokaler. Framför allt gäller det på kontorssidan, där uppgången i storstäderna är mellan 10 och 23 procent jämfört med förra året.
– Kunder säger upp sina avtal, eller förnyar dem inte. Det blir ett större utbud på marknaden och det tar längre och längre tid att hitta nya hyresgäster, säger Objektvisions vd Peter Bergström.
Enligt Bergström har det länge varit en säljarens marknad, fram till pandemin slog till.
– Man har inte ens behövt möta kundens behov och efterfrågan utan fått det uthyrt ändå. Det är fortfarande säljarens marknad, men inte lika tydligt som innan, säger Peter Bergström.
En anledning till det minskade antalet affärer kan vara att de utländska köparna har stått på sidlinjen under krisen, på grund av reserestriktionerna. Men nu börjar det lätta upp, och Pangea Property Partners tror att de utländska intressenterna kommer tillbaka.
– Det har varit mycket svenskt kapital i branschen sedan i våras, vilket skapar vissa begränsningar. Jag tror att det är bra för alla om det finns möjligheter för fler att köpa, säger Mikael Söderlundh.