Uppgifter har läckt under dagen och sent på eftermiddagen kom bekräftelsen. Den i spåren av coronapandemin nybildade ekonomiska stabiliseringsfonden WSF har godkänt stödpaketet för Lufthansa på nio miljarder euro. Kvar återstår nu ett godkännande från aktieägarna samt EU-kommissionen.
I korthet betyder stödet att den tyska staten kommer att äga 20 procent av aktierna i bolaget. Innehavet är tänkt att säljas av senast i slutet av 2023. Samtidigt ska bolaget ha gått med på ett utökat klimatomställningsarbete, bland annat genom att förnya sin flygplansflotta, uppger man från regeringshåll.
Dåligt för konsumenterna
Beskedet får Lufthansaaktien att stiga på Frankfurtbörsen med nästan sex procent inför stängning.
– Det är inte förvånande. Men det är oroande, sade flyganalytikern Jan Ohlsson om stödpaketet, vars innehåll på förhand läckt ut till flera nyhetsbyråer.
Jan Ohlsson tror att inte minst konsumenter kan drabbas om det statliga ägandet tillåts öka så pass mycket. Risken han ser är att statligt ägande för in politiska hänsyn och villkor, vilket slår mot konkurrenstrycket och effektiviteten. Det driver i sin tur upp biljettpriserna och ökar dessutom risken för att skattebetalarna riskerar att förlora pengar i framtiden.
– Det kan vara bra för personalen och fackföreningarna, men inte för konsumenterna. De vill ju ha låga priser och då måste du ha konkurrens, säger han till TT.
Utsikterna för hela flygbranschen är samtidigt ytterst osäker i coronakrisen, med nästan all kommersiell trafik nedstängd sedan pandemin slog till mot EU och USA.
Krävs grönt ljus från EU
Branschen räknar med att tar två–fyra år för efterfrågan på flygresor att återhämta sig, om den någonsin når upp till nivåerna före krisen. Alternativet till stödpaket från staten är därför i princip en period av stora konkurser och omfattande nedskärningar i branschen.
Den tyska tidningen Handelsblatt rapporterar samtidigt att Tysklands förbundskansler Angela Merkel slåss med näbbar och klor för att begränsa de eftergifter som Lufthansa måste göra för att få ett EU-godkännande. Bland annat pågår förhandlingar med EU-kommissionen om hur många landningsrättigheter Lufthansa måste avsäga sig i Frankfurt och München för att säkra att statsstödet inte får negativa effekter på konkurrensen.
Bolaget har precis som alla andra flygbolag drabbats svårt ekonomiskt av coronapandemin. I takt med att allt fler länder nu öppnar så har dock bolaget kunnat återstarta igen. Nyligen meddelades att man återupptar flygningar till ytterligare 20 städer i mitten av juni.
Förutom rutter till turistorter gäller det flera flyg till och från Frankfurt till övriga Europa och i slutet av juni hoppas bolaget vara igång på drygt 100 destinationer i Europa.