Unilever stoppar reklam inom sociala medier

Den multinationella dagligvarutillverkaren Unilever avbryter annonsering på Facebook, Instagram och Twitter i USA resten av innevarande år och hänvisar till den polarisering som sociala medier orsakar.

Unilever slutar att annonsera i flera sociala medier då deras innehåll bland annat polariserar debatten med hatfyllda kommentarer. Arkivbild.

Unilever slutar att annonsera i flera sociala medier då deras innehåll bland annat polariserar debatten med hatfyllda kommentarer. Arkivbild.

Foto: Richard Drew/AP/TT

Ekonomi, näringsliv & finans2020-06-26 22:30

I ett uttalande skriver den brittisk/nederländska bolagsjätten Unilever PLC, med huvudkontor i London, att orsaken är "splittring och hatfyllda uttalanden i en polariserande valrörelse i USA". Bolaget följer därmed ett ökande antal företag som bojkottar bland annat Facebook i kampanjen "Stoppa hat för vinst".

Rörelsen fick fart som en följd av George Floyds död i polisers händer i Minneapolis i USA, och efterföljande debatt om ojämlikhet och rasism.

"Vi ger inte människor och samhället ökat värde genom att fortsätta att annonsera på dessa plattformar vid denna tidpunkt", skriver boaget i ett uttalande. Unilever säger att det ska fortlöpande granska utvecklingen.

Aktierna för Facebook och Twitter föll med 7 procent efter beskedet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!