I flera år har det spekulerats att världens största e-handelsföretag är på väg att ta sig in på den svenska marknaden.
Enligt Svensk handels analysföretag HUI Research är Amazon här till hösten.
– Vi har fått signaler från aktörer i branschen att de är på gång att lansera en svensk sajt. Hundra procent säkra kan vi inte vara. De gör etableringen i sin takt, säger Emma Hernell.
Plattformen är känd för snabba leveranser, ett globalt utbud och enkla prisjämförelser med pressade priser till följd. Men vilken strategi Amazon har i kikaren för Sverige är oklart, poängterar Hernell.
– Vi tror att de kommer att fortsätta att leverera från sitt centrallager i Tyskland. Det betyder att man inte lanserar hela sitt paket, med snabba leveranser. Man kanske också börjar med ett litet lager i Sverige.
Black friday?
HUI tror att Amazon lanserar till Black Friday i slutet av november, den dag som de senaste åren fungerat som startskottet för julhandeln.
– Det baserar vi på hur de agerat på andra marknader där de öppnat upp, säger Hernell.
Till DN bekräftar även detaljhandelskonsulten Markus Varsikko, som arbetar med att hjälpa nordiska företag att sälja via Amazon, att en etablering kan ske till hösten. Kanske redan i september eller oktober.
– Det är bara Amazon som vet med säkerhet men det är miljontals detaljer som ska fungera vid en lansering, inte ens Amazon skulle ta risken att lansera under Black Friday när trycket är så stort, säger han till tidningen.
Pressade priser
Vid en lansering kan konsumenterna räkna med pressade priser, tror Hernell.
– Där Amazon har etablerat sig har de bidragit till att skapa en vana att handla digitalt. En etablering kommer att öka digitaliseringen, skärpa konkurrensen och pressa priserna nedåt.
Vissa branscher påverkas mer än andra.
– Elektronik och prylar där det är viktigt för konsumenter med prisjämförelser kommer att påverkas mer än till exempel modehandeln. Amazon har än så länge inte lyckats sälja med inspiration som modehandeln kräver.
Konkurser kan vänta
TT: Kommer svenska företag gå under i konkurrensen?
– En del aktörer kommer att få lämna marknaden. Men det kan också betyda möjligheter för mindre varumärken som vill nå en internationell marknad, genom att använda Amazon som plattform.
Amazons affär bygger på stora flöden av konsumenter, med låga marginaler och stora volymer.
– Det har gjort dem ledande på den amerikanska marknaden där de står för en stor andel av tillväxten i den digitala handeln.
Men det finns också utmaningar för en jätte som Amazon i Sverige, tror Hernell.
– Vi har en svår logistiksituation, med ett glest befolkat och avlångt land. Att leverera från centrallagret i Tyskland till Norrland går kanske inte jättesnabbt.
Amazon varken bekräftar eller förnekar planer på en lansering i Sverige.
”Tyvärr kan vi inte kommentera rykten och spekulationer”, skriver Bruce McLachlan vid Amazons presstjänst till DN.