Intresset har ökat med 15 procentenheter jämfört med fjolåret, enligt den rapport baserad på en konsumentundersökning som branschorganisationen har tagit fram.
– Just mors dag har trendat lite uppåt på senare år. Mors dag och fars dag har varit mer lika förut när vi frågar handlare. Högtiden har även gått om mellandagsrean på senare år – en anrik tradition som har växt, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
För handeln väntas omsättningen landa på 1 till 1,3 miljarder i år, dock inte nödvändigtvis i merförsäljning.
– Konsumenter har en tendens att omprioritera, säger Johan Davidson.
I snitt 200 kronor
Den vanligaste summan vi spenderar på mors dag är relativt låg, 200 kronor, vilket kan jämföras med de motsvarande 600–700 kronor som amerikaner uppskattas spendera. Ändå är högtiden den sjätte viktigaste för svenska handlare, enligt branschorganisationen.
Över en fjärdedel, 28 procent, av handlarna anser att mors dag är viktig för handeln, och inom dagligvaruhandeln är det nästan hälften, 49 procent av handlarna.
Önskar sig middag
Trots att det mammor mest önskar sig är en middag är den överlägset vanligaste presenten fortfarande blommor (40 procent), följt av middag (19 procent) och choklad eller andra sötsaker (18 procent).
– Det är stabilt och traditionsenligt, både vad gäller det som mammor önskar sig och vad konsumenter efterfrågar, säger Johan Davidson.